Zwolse werkwijze centraal tijdens werkconferentie verbetering WOZ-aanpak
Datum uitgave persbericht: 12/15/2009
Donderdag 17 december 2009 is de gemeente Zwolle gastheer voor een
landelijke werkconferentie van het ministerie van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties (BZK). Onder de titel `Betere en snellere
behandeling van WOZ-bezwaren' presenteert het ministerie aan
geïnteresseerde Nederlandse gemeenten instrumenten, tips en trucs om
hun WOZ-aanpak te verbeteren.
Een aantal gemeenten, waaronder in het bijzonder de gemeente Zwolle,
heeft manieren gevonden om het aantal WOZ-bezwaren te verminderen. Met
behulp van mediationvaardigheden en helder taalgebruik worden
uitstekende resultaten behaald. Dat levert tevreden klanten op en het
scheelt voor de klant en de gemeente tijd en geld.
In februari 2009 versturen de meeste gemeenten in Nederland de aanslag
voor de gemeentelijke belastingen. De onroerende zaakbelasting (OZB)
vormt daarvan een belangrijk onderdeel. Grondslag voor de
OZB-belasting is de WOZ-waarde van de eigen woning. Een deel van de
belastingbetalers maakt bezwaar tegen de WOZ-beschikking. In de
praktijk blijkt dat een groot deel van deze bezwaren te voorkomen is
door een andere benadering. Tijdens de werkconferentie geeft het
ministerie handvatten om de WOZ-cyclus efficiënter en
klantvriendelijker in te richten en maken gemeenten kennis met de
Zwolse werkwijze en resultaten.
Kabinetsaanpak minder regels en betere dienstverlening
De werkconferentie vindt plaats in het kader van de kabinetsaanpak van
minder regels en betere dienstverlening. Het is een van de tien
grootste knelpunten die burgers ervaren en die onder aanvoering van
staatssecretaris Ank Bijleveld (BZK) worden aangepakt. De inzet van
helder taalgebruik, begrijpelijke formulieren en mediationvaardigheden
staat daarbij centraal. Dit laatste houdt in dat gemeenten snel en
persoonlijk contact opnemen met burgers die bezwaar maken of een
klacht indienen, of voordat de overheid een voor een burger negatieve
beslissing neemt. Daarbij wordt een open en oplossingsgerichte houding
gehanteerd. Zo kunnen juridische conflicten tussen burger en overheid
beter worden behandeld of zelfs worden voorkomen.
Innovatieve Zwolse aanpak WOZ-cyclus
In de Zwolse werkwijze vragen we burgers die het niet eens zijn met
hun aanslag om éérst te bellen met de gemeente Zwolle. Samen nemen we
dan de WOZ-aanslag door. En zonodig wordt die direct aangepast. Een
bezwaarschrift is dan niet nodig. Komen we er samen niet uit, dan kan
de klant alsnog formeel bezwaar maken. Zijn er grote wijzigingen te
verwachten in de WOZ-waarde, dan doet de gemeente Zwolle een
voormelding. En bij grote bedrijven of ingewikkelde objecten vindt
steevast vooroverleg plaats. Alles is er op gericht om formele
bezwaarschriftprocedures te voorkomen. Tot slot kan de klant in Zwolle
met behulp van DigID het gehele WOZ-traject (van het ontvangen van de
nota, het inzien van het taxatierapport tot het betalen van de nota,
of het formeel bezwaar maken) via www.zwolle.nl digitaal doorlopen.
Snel, veilig en gemakkelijk.
De Zwolse werkwijze heeft duidelijk succes. Om te beginnen is het
aantal bezwaarschriften spectaculair gedaald (van 3150 (5,3%) in 2008
naar 1350 (2,2%) in 2009). Daarnaast krijgt de Gemeente Zwolle veel
positieve reacties op deze aanpak, zowel van klanten als van
medewerkers.
European Public Sector Award
Gemeente Zwolle is met haar WOZ-aanpak, samen met 25 andere
Nederlandse overheidsorganisaties (gemeenten, provincies,
waterschappen en uitvoeringsorganisaties), een belangrijke pionier in
het project 'Mediationvaardigheden' van BZK. Het ministerie heeft dit
project aangemeld voor een tweejaarlijkse prestigieuze Europese prijs,
de European Public Sector Awards. Uit ruim 300 inzendingen is het
project tijdens de uitreiking in november bij de laatste vijf
geëindigd. Gemeente Zwolle heeft voor haar WOZ-aanpak een European
Best Practices certificaat ontvangen.
Bron: afdeling communicatie
Datum van 15-12-2009 tot 14-01-2010
Gemeente Zwolle