Radboud Universiteit Nijmegen
Dissertatieprijs voor sociaal psychologe Madelijn Strick
Datum bericht: 14 december 2009
Sociaal psychologe Madelijn Strick van de Radboud Universiteit
Nijmegen is door haar Nederlandse vakgenoten geëerd met de
dissertatieprijs 2009. Haar proefschrift werd op het landelijk congres
van sociaal psychologen op 11 december uitverkoren als het beste op
hun vakgebied in 2009. Strick promoveerde in mei op onderzoek
naar de invloed van onbewuste emoties bij het kijken naar reclame.
In haar proefschrift beschrijft ze hoe humor in reclame de aandacht
voor de grap vasthoudt, maar dat mensen het merk vergeten. Ze
koppelen de emotie wel onbewust aan het merk of het product dat ze in
een humoristische omgeving hebben gezien. Als ze daarna de keuze
hebben uit verschillende producten, kiest het merendeel voor het
âhumormerkâ.
De Dutch Association for Social Psychology (ASPO) hield op 10 en 11
december haar jaarcongres in Nijmegen. Aan het eind van het congres
werd de ASPO-dissertatieprijs uitgereikt. Uit de vijfentwintig
inzendingen werd het proefschrift van Madelijn Strick als beste
uitverkoren. Naast de eer, leverde dat een cheque van 500 euro
op. Â