CDA
De Rouwe: Keurmerk voor verkeersveilige woonwijk
Het CDA wil dat de verkeersveiligheid in de woonwijken verbeterd
wordt. In veel woonwijken wordt te hard gereden. Vaak is daarom de
maximum snelheid van vijftig naar dertig kilometer per uur omlaag
gebracht. Het aantal verkeersslachtoffers in 30-kilometerzones is de
laatste jaren echter sterk toegenomen. Vorig jaar verongelukten 26
mensen, nog eens 696 belandden in het ziekenhuis. Tweede Kamerlid De
Rouwe wil daarom dat de strafmaat voor verkeersovertredingen omhoog
gaat en dat er een keurmerk komt voor verkeersveilige woonwijken.
Alleen het plaatsen van borden is onvoldoende om automobilisten te
verleiden langzamer te rijden. Bij veel van de 30-kilometerzones is
het namelijk makkelijk en zelfs uitnodigend om harder te rijden. Vaak
worden er geen versmallingen of drempels aangelegd die het harde
rijden beteugelen. âIk heb de indruk dat die 30-kilometerborden zomaar
zijn neergezet. Mensen worden daardoor op het verkeerde been gezetâ
aldus CDA Tweede Kamerlid Sander de Rouwe. âWegen moeten dus ook zo
ingericht worden dat mensen het snappen, dan heb je daar ook niet meer
een woud aan verkeersborden voor nodigâ.
Het CDA wil ook duidelijk grenzen stellen aan verkeershufters. Daarom
moet volgens CDAâer De Rouwe de strafmaat voor verkeersovertredingen
omhoog en moet er een keurmerk voor verkeersveilige woonwijken komen.
De Rouwe vraagt deze week van het Kabinet om op korte termijn met
verkeersorganisaties en gemeenten in overleg te gaan om te komen tot
een keurmerk voor veilige woonwijken. âVoor een veilig huis hebben we
het politie keurmerk, maar in je woonwijk moet je vervolgens maar
hopen dat het verkeersveilig isâ. Het CDA wil dat gemeenten geholpen
worden bij het ontwikkelen van een landelijk keurmerk. âZo weet je als
burger direct waar je aan toe bent en kun je samen met de gemeente
optrekken om je wijk weer veilig op de kaart te zettenâ aldus De
Rouwe.