Taalbeheersing eerstejaarsstudenten Erasmus School of Law sterk verbeterd
Sinds het collegejaar 2008-2009 vormt de Taaltoets Nederlands een
verplicht onderdeel van de bacheloropleidingen aan Erasmus School of
Law (EUR). Waar vorig jaar 17,3% de volledige toets voldoende maakte,
was dat in oktober jl. 42,6%. Een stijging van maar liefst 25,3%. Het
aanvullend taalonderwijs en de trainingsprogramma's die de
universiteit aanbiedt, lijken hun vruchten af te werpen.
Goed resultaat voor eerstejaarsstudenten
42,6% van de eerstejaarsstudenten aan Erasmus School of Law heeft dit
studiejaar de Taaltoets Nederlands na de eerste toetsingsronde
behaald. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het
vorige jaar, toen 17,3% na de eerste toetsing (in oktober 2008) was
geslaagd.
De Taaltoets Nederlands bestaat uit de onderdelen basis Nederlands,
stijl, grammatica en spelling, waarvoor de studenten een voldoende
moeten halen. Vergeleken met vorig jaar deden de studenten het op alle
onderdelen beter, met de grootste verbetering op stijl (51,7% tegen in
2008 29,8%) en spelling(82,8% tegen 53,8%).
De reden van de verbetering ligt volgens onderwijsdecaan prof.dr. Dick
Mentink grotendeels in de voorbereiding door de studenten: "We hebben
duidelijk het belang gecommuniceerd van een goede taalbeheersing door
de jurist. VWO-scholieren wisten al bij het maken van hun studiekeuze
dat bij Erasmus School of Law de taaltoets een belangrijk onderdeel
van het curriculum is. Daarnaast hebben we meer mogelijkheden
gecreëerd voor de eerstejaarsstudenten om vooraf te oefenen en zo
nodig de taalvaardigheid bij te spijkeren. Het programma Principen
biedt hen ruime mogelijkheden voor zelftraining. In januari 2010 start
bovendien een cursus Basis Nederlands, die de herkansers voorbereidt
op de taaltoets in april a.s."
Tweedejaarsstudenten: nog 25% moet herkansen
De studenten hebben twee jaar de tijd om de Taaltoets te behalen. Voor
de lichting 2008-2009 betekent het dus dat dìt studiejaar alle
onderdelen voldoende moeten zijn gemaakt. Tot nu toe hebben 433 van de
690 gestarte studenten de toets volledig behaald. Als je meeweegt dat
115 studenten (van die 690) hun studie al dan niet gedwongen hebben
gestaakt, betekent dit dat ruim 75% van de nu nog studerenden geslaagd
is. 25% zal dus nog een of meer onderdelen moeten herkansen om in 2010
door te stromen naar het derde bachelorjaar.
Taaltoets Nederlands: motief en historie
Het feit dat het taalniveau van jongeren minder is dan enkele decennia
geleden, wordt breed erkend. Echter, in juridische beroepen is -
geschreven en gesproken - taal een belangrijk instrument. Daarom heeft
Erasmus School of Law het initiatief genomen om de taalvaardigheid
sterk te verbeteren. In het collegejaar 2005/2006 werd de taaltoets -
bij wijze van experiment - voor het eerst afgenomen. Vanaf het
studiejaar 2008-2009 is de toets een verplicht onderdeel van het
onderwijscurriculum voor alle studenten die voor het eerst als
bachelorstudent aan Erasmus School of Law staan ingeschreven. De
Taaltoets Nederlands is gekoppeld aan het bindend studieadvies: om een
positief advies te kunnen krijgen, en daarmee de studie te kunnen
vervolgen, moet de taaltoets met een voldoende worden afgesloten. De
taaltoets wordt twee keer per jaar georganiseerd. Prof.dr. Mentink:
"Daarnaast onderzoeken we of er een verband is te leggen tussen de
scores van de taaltoets en de scholen waarvan de studenten afkomstig
zijn. Ook hebben we contact gelegd met VWO-scholen uit de Rotterdamse
regio. Het is ons gezamenlijke probleem en bovendien opmerkelijk dat
scholieren die slagen met een 7 voor het vak Nederlands, bij ons soms
moeite met de taaltoets hebben.
Een andere maatregel, die mede beoogt het taalniveau te verbeteren, is
het zogeheten juridisch vaardighedenonderwijs. Binnen de reguliere
vakken oefenen studenten in de bachelorfase met vaardigheden die ze
later in de beroepspraktijk moeten beheersen. Dit zijn bij voorbeeld
het houden van een pleidooi, het schrijven van een requisitoir en het
leiden van een debat. Taal is zoals gezegd een van de belangrijkste
elementen in het juridische beroepspraktijk.
Erasmus Universiteit Rotterdam