FloraHolland
KOA Herkeur en herkeurkosten per 1 januari 2010
FLORAHOLLAND (15 december 2009) - Al meer dan vijftig procent van alle
bloemen wordt gekocht via KOA. De regeling rondom KOA Herkeur is dan
ook aangepast in het nieuwe Veilingreglement per 1 januari 2010.
Hierover bent u al geïnformeerd in de diverse media.
Vanaf 1 januari a.s. kunnen kopers hun via KOA ingekocht product voor
herkeur ook aanbieden op een andere vestiging dan de vestiging van
aankoop.
Bij een terechte KOA-herkeur kan de koper een korting krijgen of het
product teruggeven. De eventuele transportkosten voor retourzending
van de producten komen dan voor rekening van de betrokken
aanvoerder(s).
In deze KOA herkeurregeling gelden de volgende voorwaarden.
De klacht over kwaliteit of sortering wordt door de keurmeester in
behandeling genomen, mits de aanvraag voor KOA herkeur is ingediend:
o schriftelijk voorzien van een ingevuld herkeurformulier. Dit
herkeurformulier is ook beschikbaar op www.floraholland.com onder
Inkopen > Kwaliteit.
o vóór 16.00 uur op de dag van aankoop bij de keurmeester van de
vestiging waar het product zich bevindt.
Afwijkingen tengevolge van transport en/of opslag na aankoop kunnen
niet of tegen strikte voorwaarden ter herkeur worden aangeboden.
De herkeuraanvraag wordt altijd door een gekwalificeerde keurmeester
beoordeeld op basis van de geldende productspecificaties en wel/niet
geaccepteerd. Is de klacht toegewezen dan beslist de keurmeester
uiteindelijk of er prijskorting wordt gevraagd of dat het product
retour moet. In dat laatste geval heeft de aanvoerder drie opties: het
product laten (over)veilen op de vestiging waar het zich bevindt, het
product op eigen kosten ophalen of het product laten storten volgens
de geldende regels.
Herkeurkosten
Bij een toewijzing van een herkeur brengt FloraHolland de aanvoerder
de gemaakte correctiekosten van 15 euro per partij in rekening. Ook
wordt deze correctie in de BI van de aanvoerder verwerkt.
Omgekeerd, indien de keurmeester bij de Herkeur constateert dat er
geen afwijkingen zijn in kwaliteit en sortering van het geleverde
product en de klacht wordt afgewezen, dan brengt FloraHolland een
vergoeding voor de behandelingskosten in rekening bij de koper. Deze
vergoeding is gelijk aan de hiervoor genoemde vergoeding voor de
correctiekosten.
In het nieuwe veilingreglement staat de complete regelgeving voor
herkeur (art. 15) beschreven. Vanaf 1 januari 2010 staan het nieuwe
veilingreglement en overige voorwaarden op www.floraholland.com onder
algemene voorwaarden.