Gerechtshof Amsterdam constateert onrechtmatig handelen van LVNL
jegens Chipshol
Amsterdam, 15 december 2009 - Op 15 december 2009 heeft het
gerechtshof Amsterdam in hoger beroep uitspraak gedaan in de zaak van
de besloten vennootschap Chip(s)hol III (Chipshol) tegen de
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) over het zogenoemde
Groenenbergterrein. Chipshol is een gebiedsontwikkelaar in de
Schiphol-regio, opgericht door drs. J. Poot sr.
LVNL heeft een belangrijke taak bij het waarborgen van de
luchtverkeersveiligheid rondom de luchthaven Schiphol.
Vertraging
Chipshol heeft in 1993 de economische eigendom van het
Groenenbergterrein verworven. Het Groenenbergterrein ligt aan de kop
van de Aalsmeerbaan.
De ontwikkeling van het Groenenbergterrein heeft vertraging
ondervonden. Chipshol verwijt een deel van de vertraging aan LVNL. Het
verwijt komt er kort gezegd op neer dat LVNL vanaf 1996 tot in 2005 in
haar adviezen aan verschillende overheden ten onrechte heeft beweerd
dat de plannen van Chipshol met het Groenenbergterrein niet mochten
doorgaan, omdat de luchtverkeersveiligheid in het gedrang zou komen en
de Aalsmeerbaan niet meer zou kunnen worden gebruikt bij slechte
weersomstandigheden. Chipshol heeft LVNL aansprakelijk gesteld voor de
vertragingsschade.
Onrechtmatigheid
Het hof heeft geoordeeld dat Chipshol in 1999 en in de periode 29
november 2002 tot medio 2005 zodanig concrete en gedetailleerde
bouwplannen had dat LVNL niet kon volstaan met een beknopt negatief
advies. Zij had Chipshol moeten laten weten dat haar negatieve advies
was gebaseerd op een zogeheten âworst case scenarioâ. Doordat LVNL dit
naliet, was het voor Chipshol niet duidelijk dat zij het
Groenenbergterrein met aanpassing van haar plannen wel zou kunnen
bebouwen. Dat is Chipshol pas in 2005 gebleken. Het hof heeft dit
handelen van LVNL jegens Chipshol onrechtmatig geoordeeld.
Voor het overige oordeelt het hof dat LVNL geen verwijt kan worden
gemaakt.
In de periode tot 29 november 2002 waren de plannen van Chipshol
grotendeels nog globaal van aard en moesten de details nog worden
ingevuld. LVNL mocht daarom deze plannen in het belang van de
luchtverkeersveiligheid toetsen op basis van het âworst case scenarioâ
zonder dat met zoveel woorden aan Chipshol mede te delen.
Het hof acht het aannemelijk dat Chipshol tengevolge van de onjuiste,
want onvolledige inlichtingen van LVNL mogelijk vertragingsschade
heeft geleden. Of LVNL schade heeft veroorzaakt en zo ja hoeveel heeft
het hof niet beslist. Chipshol wil over die vragen een aparte
procedure voeren.
LJ Nummer
BK6541
Zie het origineel
Bron: Gerechtshof Amsterdam
Datum actualiteit: 15 december 2009 Naar boven
Gerechtelijke organisatie