Gemeenten moeten geld besteden aan school-sportmedewerkers
Toespraak, 10 december 2009
In Nederland zijn 500 school-sportmedewerkers en cultuurcoaches
actief. Het aantrekken van deze medewerkers verloopt niet volgens
plan. Er hadden er inmiddels 800 moeten zijn. Staatssecretaris
Bussemaker riep tijdens de Kennisdag Combinatiefunctionarissen
gemeenten op zich actiever op te stellen. Tevens zei ze dat gemeenten
die zich niet aan de afspraken houden het hiervoor gekregen geld
moeten terugbetalen.
Dames en heren,
Bedankt voor dit eerste exemplaar van de Goede Voorbeeldgids. Ik heb
er al doorheen kunnen bladeren en ik kan u verzekeren dat hierin
prachtige voorbeelden staan van wat we kunnen bereiken door school op
professionele wijze te verbinden met sport en/of cultuur.
U begrijpt dat ik als staatssecretaris van sport vooral kijk naar de
sportprojecten in deze gids. En over één van die projecten wil ik
graag iets meer vertellen omdat ik er zelf ben geweest en er erg van
onder de indruk ben geraakt. Op de eerste plaats omdat het een goed
project is dat jongeren aanzet meer aan sport te doen. En op de tweede
plaats omdat het project ook bijdraagt aan de verbetering van de
sociale samenhang in de woonwijk waar het plaatsvindt.
Ik doel op het initiatief van de gemeente Venlo. Venlo wil zoveel
mogelijk mensen aan het sporten en bewegen krijgen en beperkt zich
daarom niet alleen tot de samenwerking tussen scholen - in dit geval
de regionale onderwijs instelling Gilde - en sportverenigingen. Ook de
eredivisieclub VVV-Venlo is er bij betrokken en de Woningstichting
Antares.
VVV-Venlo wil meer doen voor de samenleving dan alleen zo goed
mogelijk voetballen. Na onderzoek is besloten de wijk Venlo-Oost te
ondersteunen, de wijk waar het voetbalstadion staat. In deze wijk, die
zich nauw verbonden voelt met VVV, bevinden zich kwetsbare groepen
zoals jongeren die vroegtijdig school verlaten, jongeren die te weinig
bewegen en langdurig werklozen.
De goede intenties zijn er dus, alleen ontbreekt het nog aan de
uitvoering. Wie zorgt ervoor dat de doelgroepen bereikt worden en dat
de onderwijsinstelling en de voetbalclub en de andere betrokken
partijen de handen ineen slaan? De Impuls brede scholen, sport en
cultuur bracht uitkomst. Venlo stelde een aantal
school-sportmedewerkers aan en één daarvan ging aan de slag met
VVV-Venlo en Gilde Opleidingen.
Toen ik enkele maanden geleden in Venlo was - voor de opening van het
Cruyff Court Jeu Sprengers - zag ik hoe de samenwerking tussen de
verschillende partijen vorm aan het krijgen is. Leerlingen van Gilde
Opleidingen werden ingezet om een hapje en een drankje te serveren en
andere leerlingen zorgden voor de sportactiviteiten voor de aanwezige
buurtbewoners. Het staat in Venlo allemaal nog in de kinderschoenen,
maar de contacten zijn gelegd en er zijn plannen in de maak om de
doelgroepen te benaderen en aan het sporten of - in het geval van de
langdurig werklozen - aan het werk te krijgen. En heel belangrijk:
iedereen is enthousiast.
U vraagt zich wellicht inmiddels af waarom ik dit voorbeeld van Venlo
zo uitgebreid beschrijf. U hebt gelijk: ik had natuurlijk ook andere
inspirerende voorbeelden kunnen noemen. Zoals de Rotterdamse
hockeyclub die erg in zichzelf was gekeerd en vooral blanke leden had.
Dankzij een school-sportmedewerker is de club meer naar buiten gaan
kijken, naar de wijk waarin ze zit en nu is het ledenbestand een
aardige afspiegeling van de wijkbevolking.
Of ik had Amsterdam kunnen noemen, of Eindhoven, of Zwolle. Er zijn
inmiddels heel veel goede voorbeelden en een aantal daarvan staat in
deze gids. En al deze gemeenten hebben met elkaar gemeen dat ze
succesvolle samenwerkingsprojecten opzetten dankzij
school-sportmedewerkers en cultuurcoaches. Projecten met als resultaat
dat mensen meer zijn gaan bewegen of zich meer met cultuur zijn gaan
bezighouden. Bovendien leiden veel projecten tot een verbetering van
de sociale samenhang in de samenleving. Ik hoop dan ook dat de
voorbeelden in deze gids er toe leiden dat gemeenten geïnspireerd
raken en er hard aan gaan trekken om school-sportmedewerkers en
cultuurcoaches aan te stellen. Want helaas, dat loopt nog niet helmaal
volgens plan.
Even terzijde: u hebt me nu al een paar keer school-sportmedewerkers
horen zeggen en niet combinatiefunctionarissen. Dat is omdat ik bij
het woord combinatiefunctionarissen niet denk aan mensen die op het
sportveld staan, maar aan mensen achter een bureau.
School-sportmedewerker maakt duidelijk dat deze mensen hun handen uit
de mouwen steken en actief met sport bezig zijn.
Maar terug naar mijn tekst. Ik zei dat het aantrekken door gemeenten
van school-sportmedewerkers en cultuurcoaches nog niet helemaal
volgens plan verloopt. Hoewel het in sommige gemeenten erg goed gaat,
zijn er momenteel minder school-sportmedewerkers en cultuurcoaches
aangesteld dan waar mijn collega's van onderwijs en ik voor eind 2009
op hadden gerekend. Als alles volgens plan was verlopen hadden we nu
in Nederland ruim 800 enthousiaste medewerkers en coaches. Mij is
verteld dat het er momenteel ongeveer 500 zijn.
Hoe komt dat? Veel gemeentebesturen zijn erg traag in hun
besluitvorming. Ze willen dat de gemeenteraad de plannen heeft
goedgekeurd voordat ze een school-sportmedewerker aanstellen. Het
gevolg is dat er in het eerste jaar van de impuls weinig gebeurt en
dat er pas in het tweede jaar, als de raad haar akkoord heeft gegeven,
school-sportmedewerkers in dienst treden.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling van de impuls. Het geld dat
gemeenten ontvangen, wordt zo in het eerste jaar niet gebruikt
waarvoor het is bedoeld. Er zijn zelfs gemeenten, zoals de gemeente
Almelo, die zelfs twee jaar lang financiering ontvangen voordat ze de
eerste school-sportmedewerker aanstellen. Afgelopen maandag heeft de
Tweede Kamer daar nog haar ongerustheid over uit gesproken. De Kamer
wil, net als ik, dat het geld besteed wordt aan
school-sportmedewerkers of cultuurcoaches. En aan niets anders. Ik heb
de Kamer toegezegd de financiering stop te zetten als blijkt dat dat
niet gebeurt. Ik hoop niet dat het zover komt. En gelukkig heb ik
gehoord dat ook Almelo nu school-sportmedewerkers gaat aanstellen.
Ik vertrouw er op dat nieuwe gemeenten die gebruik gaan maken van de
impuls wel meteen aan de slag gaan. Het is ruim van te voren bekend
welke gemeenten geld ontvangen, dus kunnen de gemeenteraden ook ruim
van te voren hun goedkeuring geven aan de plannen.
Bovendien tonen de goede voorbeelden, die er inmiddels volop zijn,
ondubbelzinnig de waarde van de school-sportmedewerkers en
cultuurcoaches aan. Ze maken duidelijk dat gemeenten er alleen maar
van profiteren, in sportief cultureel en maatschappelijk opzicht. Het
is een veilige investering en levert alleen maar winst op! Daarnaast
kunnen gemeenten die dat willen, ondersteuning krijgen. VSG, VBS,
NOC*NSF en de Cultuurformatie stellen graag hun kennis en ervaring
beschikbaar.
Om de betekenis van sporten op jonge leeftijd nogmaals te
onderstrepen, wil ik u graag wijzen op de spreker die zo na mij wat
gaat zeggen. Dat is schaatser Jochem Uytdehaage. Deze tweevoudige
Olympische gouden medaille winnaar van 2002, die tevens een van mijn
sportambassadeurs is, zal u graag vertellen over het belang van sport
en bewegen.
Dames en heren, ik sluit af.
We zijn nu twee jaar bezig met de Impuls brede scholen, sport en
cultuur en dat heeft geleid tot een aantal prima projecten waaraan
scholen, sportverenigingen en culturele organisaties meewerken en soms
ook andere organisaties. Deze projecten zijn bedoeld om jongeren te
stimuleren meer te bewegen en te sporten en deel te nemen aan
culturele activiteiten op en rond school. Maar niet zelden leiden de
projecten ook tot een betere sociale samenhang in wijken.
Ik vertrouw er dan ook op dat alle gemeente gebruik willen maken van
de impuls, zodat we over enkele jaren in Nederland 2250
school-sportmedewerkers en cultuurcoaches hebben.
Nogmaals: het is een zeer rendabele investering!
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport