Datum 15 december 2009 -
Onderwerp Voortgang stedelijke distributie en Langere en Zwaardere
2
Vrachtauto's
Geachte voorzitter,
Zoals toegezegd tijdens het Algemeen Overleg over regeldruk van 18 maart 2009,
bied ik u hierbij de eerste rapportage aan van de Ambassadeur Stedelijke
Distributie over zijn activiteiten in 2009 en komend jaar. Deze treft u aan in de
bijlage.
De Ambassadeur werkt nu aan een nationale aanpak waarbij het onder andere
over regelgeving zal gaan.
Dankzij de vele inspanningen op dit gebied gedurende de afgelopen jaren,
beginnen zich nu oplossingen af te tekenen die uit de proeffase komen en
concrete resultaten gaan opleveren. In deze brief informeer ik u tevens kort over
deze inhoudelijke voortgang bij efficiëntere stedelijke distributie. Deze
ontwikkelingen kwamen ook op 3 december tot uiting tijdens de door de
Ambassadeur Stedelijke Distributie georganiseerde manifestatie rond de uitreiking
van de Award Stedelijke Distributie waar koplopers op dit gebied voor zijn
genomineerd.
Zoals toegezegd tijdens het Algemeen Overleg Transportraad van 4 oktober 2007,
informeer ik u regelmatig over de ontwikkelingen gedurende de Ervaringsfase van
Langere en Zwaardere Voertuigen (LZV's). Deze voortgang wordt ook met de
decentrale overheden besproken in het Nationaal Mobiliteitsberaad.
Bij de inzet van LZV's zie ik vooral positieve ontwikkelingen, zowel wat betreft de
praktische inzet in het dagelijkse verkeer, als de mogelijkheden die het
bedrijfsleven ziet om het goederenvervoer over de weg hiermee efficiënter uit te
voeren, dus met minder kosten en minder uitstoot van CO2. Het aantal LZV's is
het laatste jaar verdubbeld en ook het netwerk van routes en bestemmingen
wordt steeds omvangrijker. Via regelmatige monitoring en evaluaties worden
vooral zaken als verkeersveiligheid en mogelijke negatieve modal shift
ontwikkelingen gevolgd. De uitkomsten daarvan bevestigen dat de wijze waarop
de proef is vormgegeven, voldoet in de praktijk en dat het bedrijfsleven volop
kansen heeft om de mogelijkheden van LZV's te benutten.
In bijlage 2 treft u een meer uitgebreide beschrijving aan.
a
agina 1 van 3
P
Ontwikkelingen in stedelijke distributie
Datum
De complexe situatie met veel verschillende verantwoordelijkheden en belangen
van overheden en bedrijfsleven maakt dit voor mij als Minister geen eenvoudig Ons kenmerk
onderwerp. Toch wil ik hier, samen met de Ambassadeur Stedelijke Distributie, VenW/DGMO-2009/10385
graag verdere stappen in zetten ondanks de lange doorlooptijd die de
noodzakelijke gedragsverandering in deze problematiek met zich meebrengt.
Enerzijds door met de mede overheden en het bedrijfsleven belemmeringen
vanuit regels tegen het licht te houden en anderzijds door te blijven werken aan
concrete oplossingsrichtingen in de goederenafhandeling. Dat laatste wil ik wat
breder trekken. Het in de afgelopen jaren gevoerde beleid voor goederenvervoer
over de weg, en dan in dit geval het voorzien in de distributie van de
noodzakelijke consumptiegoederen en toelevering van goederen voor verdere
productie en bewerking in Nederland, begint nu concrete vruchten af te werpen.
Deze nationale goederenstromen op relatief korte afstanden worden vrijwel
geheel met de vrachtauto afgehandeld. Daarvoor werken we langs verschillende
sporen. Door grote investeringen in de verbetering van de infrastructuur, het
werken aan een betere benutting hiervan en tenslotte het stimuleren van steeds
efficiëntere, schonere en veiligere inzet van vrachtauto's. Door de overheid
gestimuleerde experimenten op dit laatste terrein groeien nu uit tot kansrijke
ontwikkelingen die maatschappelijke en bedrijfseconomische winst opleveren.
Graag schets ik hieronder een overzicht van enkele activiteiten en ontwikkelingen
die (mede) vanuit mijn departement mogelijk zijn gemaakt en waar nodig nog
verder ondersteund worden. Al deze ontwikkelingen zijn in samenspel met het
bedrijfsleven tot stand gekomen.
1. Binnen de netwerk- en kennisorganisatie Connekt, met financiering vanuit
V&W, is het Programma Duurzame Logistiek opgericht. Voor stedelijke
distributie wordt daarbinnen nu een specifiek plan van aanpak opgesteld
waarmee kansrijke ideeën en initiatieven en juist ook bewezen concepten
zoals hierna worden beschreven, kunnen worden gestimuleerd. Dit is een
aanvulling op de meer neutrale en op bestuur gerichte rol van de
Ambassadeur Stedelijke Distributie die vooral procesaanjager en bemiddelaar
is. Uiteraard stemmen de projectleider Stedelijke Distributie en de
Ambassadeur hun activiteiten onderling af.
2. Stimulering dagranddistributie met stille PIEK voertuigen via Senter Novem.
EVO en het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel (CBL) hebben sinds
1 januari 2009 de trekkersrol overgenomen van Senter Novem. Op verzoek
van deze partijen is vanuit V&W de betrokkenheid van de projectleider van
Senter Novem nog een jaar verlengd. Inmiddels wordt dit concept in tientallen
gemeenten toegepast, vooral voor de bevoorrading van supermarkten en
grootwinkelbedrijven. Ook voor de verkeersveiligheid, het terugdringen van
congestie en uitstoot biedt het vóór en na de spits bevoorraden interessante
voordelen. Dit concept werkt optimaal voor bedrijven met grote hoeveelheden
goederen die met relatief weinig voertuigen worden gebracht. Juist hierbij
betrokken transporteurs lopen voorop bij toepassing van de nieuwste schone
technologie, zoals aard- en biogastrucks die behalve schoner ook nog eens
stiller zijn.
3. LZV's worden in bijlage 2 van deze brief uitgebreid beschreven. Zij leveren
voordelen voor kostenbesparing en uitstoot, die nog versterkt kunnen worden
door de mogelijke combinatie met de stille PIEK voertuigen uit onderdeel 2. Ik
wil nog benadrukken dat hierbij geen sprake is van LZV's die massaal woon-
agina 2 van 3
P
en winkelstraten in rijden. Door innovatieve wijze van af en aankoppelen Datum
buiten de stadskernen kan men als "gewone" vrachtauto naar de winkels.
Ons kenmerk
4. Stadsdistributiesystemen ontvangen goederen voor de winkels, horeca en in VenW/DGMO-2009/10385
enkele gevallen ook particuliere (internet)bestellers aan de rand van de stad
of het centrum. Vervolgens worden de goederen optimaal gebundeld voor
aflevering in de winkelstraten. Hoewel deze oplossing in het verleden vaak is
geprobeerd, is stadsdistributie nu bezig aan een nieuwe opmars. In steden als
Nijmegen en Arnhem is vanwege een dergelijke aanpak de instelling van een
milieuzone al geschrapt. In een zeer recent TNO onderzoek naar de effecten
van Binnenstadservice.nl, één van de pioniers op dit gebied, is voor twee
daarbij aangesloten nationale vervoerders berekend dat bij toepassing in
meerdere steden tussen 15 en 25% aan voertuigkilometers, tijd en uitstoot
kan worden bespaard. Deze transporteurs hoeven immers het moeilijkste
traject niet meer te rijden en men kan, zonder last van venstertijden of
voertuigeisen en dus ook buiten de spits, de goederen bij het distributiepunt
aanleveren. Dit middel werkt optimaal voor relatief beperkte
goederenstromen die met relatief veel voertuigen worden gebracht.
Ongetwijfeld zal dat ook een mooi effect hebben op de uitstraling van dat
stadscentrum en de beleving door bezoekers, inwoners en winkeliers. Naast
Binnenstadservice zijn er inmiddels nog meer particuliere initiatieven voor
stadsdistributie ontstaan.
Op initiatief van de Ambassadeur Stedelijke Distributie werd op 3 december in
Den Haag de Award Stedelijke Distributie uitgereikt aan het
samenwerkingsverband van de gemeente Utrecht en enkele lokale bedrijven. Dit
is vooral een teken van waardering voor de jarenlange, consistente aandacht die
deze gemeente voor Stedelijke Distributie heeft en enkele specifieke projecten
zoals de succesvolle horecabevoorrading per boot en het nog prille project van de
Cargohopper.
In totaal zijn er 17 initiatieven aangemeld en is er veel publiciteit mee
gegenereerd. Via dergelijke initiatieven kunnen de koplopers uit het bedrijfsleven
en de gemeenten laten zien wat er allemaal mogelijk is en vormen zij een
inspiratiebron voor de rest van de Nederlandse gemeenten en het bedrijfsleven.
Ik vertrouw er op u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat