Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Veel bronnen van ergernis

Vrouwen gaan kerststress te lijf

Hoofddorp, 14 december 2009 - Zenmomentje inlassen. Even goed huilen. In bad gaan met een goed boek. De Nederlandse vrouw heeft genoeg oplossingen om stress tijdens de hectische feestdagen te lijf te gaan. Dat blijkt uit een enquête van Vrouwonline.nl in samenwerking met Rennie.

Bijna drieduizend vrouwen deden aan de enquête mee. Over het algemeen lijkt het verbazingwekkend rustig aan de kerstdis en is het helemaal vrede op aarde onder de kerstboom. Maar onder de oppervlakte sluimeren er andere sentimenten. Ruim eenvijfde van de Vrouwonline-lezeressen zou de feestdagen dit jaar namelijk best een keertje willen overslaan. En meer dan de helft verkiest een vakantie naar een tropische bestemming boven gezellig tafelen met de (schoon)familie.

De cadeautjes

Grootste stressfactor tijdens de feestdagen is toch wel de zoektocht naar originele cadeautjes. Bijna een derde krijgt daar rode vlekken van in de nek. Het bereiden van het kerstdiner staat op een goede tweede plaats en 'of iedereen wel met elkaar kan opschieten' is stressfactor nummer 3.

De (schoon)familie

Schoonmama en/of schoonfamilie staat met stip op 1 als grootste bron van ergernis, op de voet gevolgd door de eigen moeder en/of familie. De eigen partner en/of de kinderen staan op de derde plaats.

De kookkunst

Veel vertrouwen in hun eigen kookkunsten tijdens de feestdagen hebben de Vrouwonline-lezeressen niet. De meesten houden het simpel en zorgen dat het allemaal ruim van te voren klaar staat. Ruim een kwart hoeft zich er niet druk over te maken, want schuift bij iemand anders aan of gaat uiteten. Slechts een op de tien vrouwen staat tot de laatste minuut zwetend in de keuken.

De klachten

Klachten als hoofdpijn, slapeloosheid, maag- en buikpijn komen rondom de feestdagen vaker voor. Andere klachten die genoemd worden zijn: vermoeidheid, allergie voor opgeklopte verplichte gezelligheid, aankomen, zenuwen, moeten werken tijdens de feestdagen, futloosheid, hoge bloeddruk, katers, hyperventilatie, wisselende stemmingen, niet weten wat aan te moeten trekken en een lege portemonnee. Gelukkig heeft het gros van de invulsters (67,2%) nergens last van.

De oplossingen

Genoeg rust pakken is dé remedie tegen feestdagenstress voor bijna de helft van de ondervraagden. Ruim een vijfde wacht rustig af tot de klachten vanzelf overgaan en een kleine minderheid (ruim 7%) let op wat zij eet of neemt haar toevlucht tot medicijnen. Andere aangedragen oplossingen: veel wandelen, veel drinken, weinig drinken, gewoon doorbijten, zenmomentje inlassen, in bad met een goed boek, even goed huilen, naar de hamman, shoppen, yoga of naar de Top 2000 luisteren.

En: de gezelligheid

Toch: de meeste Vrouwonline-lezeressen zien de feestdagen ook wel als bron van gezelligheid. Vrouwonline.nl - recent helemaal vernieuwd - besteedt uitgebreid aandacht aan de feestmaand december. Met recepten, feestmode, restauranttips en natuurlijk: tips tegen kerststress.

Over Vrouwonline

Vrouwonline is al bijna 10 jaar dé vrouwensite van Nederland. De site biedt een breed en gevarieerd aanbod aan content. Naast artikelen over koken, beauty, mode, moederschap, relaties en seks, biedt de site ook recepten, online video, fotogalleries en testjes. Vrouwonline is even lekker tijd voor jezelf met een dagelijkse horoscoop, een recept van dag en uitgesproken blogs. Vrouwonline trekt maandelijks gemiddeld 400.000 bezoekers.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en circa 180 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 515,75,7 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Sanoma Uitgevers mag zich sinds juni 2009 één van de vijf beste werkgevers van Nederland noemen volgens het jaarlijkse onderzoek van Effectory en VKbanen. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl.

Sanoma Uitgevers maakt deel uit van Sanoma Magazines. De tijdschriften en digitale media van Sanoma Magazines informeren, inspireren en verbinden miljoenen mensen in verschillende levensfasen in 13 Europese landen. Sanoma Magazines is een Divisie van de Sanoma Group, een sterke Europese mediagroep actief in verschillende mediasectoren in twintig landen.

Sanoma Uitgevers is ook te volgen op Twitter: twitter.com/SanomaNL.

Noot voor redacties

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met (

Ingezonden persbericht