Startevenement Spoedaanpakproject A9
Toespraak | 14-12-2009 | Holendrecht - Diemen | Minister Camiel
Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Vandaag vieren we de start van de werkzaamheden op de A9
Holendrecht-Diemen, beter bekend als de Gaasperdammerweg.
De levensader van Schiphol richting het Oosten van Nederland.
Een cruciale schakel tussen werken en wonen in de regio Amsterdam.
En al sinds de jaren tachtig een zwaarbelaste verbinding.
Dit is nummer twee van de dertig spoedprojecten die we deze
kabinetsperiode aanpakken.
In deze kabinetsperiode nemen we twee keer zoveel besluiten als in de
periode hiervoor.
We werken twee keer zo snel aan spoor en weg.
En er gaan twee keer zoveel schoppen de grond in.
Dat is keihard nodig om Nederland en de Noordelijke Randstad in
beweging te houden.
Elke werkdag staan er 's ochtends files bij Diemen, richting
Amstelveen. En 's avonds richting Amersfoort.
Stel dat we hier langs de Gaasperdammerweg niets zouden doen. Dan
maken er over tien jaar méér auto's van deze weg gebruik dan fysiek
mogelijk is. De ultieme `traffic jam'.
Dat laten we niet gebeuren.
Daarom richten we de vluchtstroken in als spitsstrook. Daardoor zijn
volgend jaar in de spits 2x3 rijstroken beschikbaar.
Dat betekent dat we hier naar verwachting 5-10% meer verkeer kunnen
afwikkelen. Op korte termijn gaat zo de ergste druk van de ketel.
Beste mensen, dit is nog lang niet alles. Dit project is een schakel
in een keten. Want volgend jaar starten nog vier andere
Spoedaanpakprojecten in de nabije omgeving:
· A1 Watergraafsmeer-Diemen;
· A1/A6 Diemen-Muiderberg-Almere;
· A1 't Gooi;
· A4/A10 Badhoevedorp - Amstel.
Het gaat om het samenspel van die projecten. Ontstoppen is zinloos als
de zaak even verderop opnieuw vastloopt. Daarom pakken we totale
corridors aan.
We komen nú in actie om acute problemen te verhelpen op de korte
termijn. Maar we kijken ook verder vooruit. Deze regio ondergaat de
komende tien jaar een mobiliteits-metamorfose.
Met hoogfrequent spoor op de verbinding tussen Schiphol en Flevoland.
De nieuwe dienstregeling van NS die gisteren inging, geeft al een
klein voorproefje: de trein Schiphol - Lelystad is 12 minuten sneller.
Èn met een structurele aanpak van de knelpunten op de weg, als
onderdeel van een totaalpakket voor de Noordelijke Randstad waarover
we vorige maand hebben besloten.
In 2014 starten we in het kader daarvan met de verbreding van de
Gaasperdammerweg en de aanleg van een tunnel over een lengte van 3
kilometer. In 2018 is die klus naar verwachting geklaard.
Dit stuk van de A9 gaat door bewoond gebied. De mensen die langs deze
route wonen, vragen aandacht voor hun leefomgeving. Mevrouw Wesseling
en anderen maken zich sterk voor een zo stil mogelijke
Gaasperdammerweg en een zo hoog mogelijke luchtkwaliteit. Ik begrijp
en respecteer hun inzet.
Met de tunnel die we over vier jaar gaan aanleggen, lossen we een deel
van de klachten op. Die zorgt voor minder verkeersgeluid en schonere
lucht.
Daarnaast leggen we een dubbele laag ZOAB aan over een afstand van 2,5
kilometer. Daarmee verminderen we de geluidsproductie langs een
belangrijk deel van het traject, daar waar de problemen het grootst
zijn.
Ik besef dat de mensen die langs de Gaasperdammerweg wonen, pleiten
voor nog extra maatregelen. Dat is begrijpelijk. Maar we blijven na de
werkzaamheden binnen de normen van de wet Geluidshinder. Dat is een
belangrijke constatering.
Beste mensen, werk aan de weg betekent hinder voor de weggebruiker. De
komende maanden valt het hier langs de Gaasperdammerweg nog wel mee,
omdat de aanpassingen relatief gering zijn. Maar volgend jaar, wanneer
tientallen schoppen de grond in gaan, kleurt het Nederlandse
hoofdwegennet oranje en geel van de hesjes. Elke maand starten er
gemiddeld twee projecten. De automobilist zal merken dat er gewerkt
wordt!
Het wordt een bijna militaire operatie, die we zo tactisch mogelijk
voorbereiden. We doen er alles aan de overlast zoveel als mogelijk is
te beperken.
· We zorgen voor regie en samenhang in de planning, zodat het werk zo
gestroomlijnd mogelijk verloopt en omleidingsroutes goed bereikbaar
zijn.
· We prikkelen aannemers om klussen met zo weinig mogelijk overlast
uit te voeren. Dat doen we door hinderbeperking als criterium mee te
nemen in de aanbesteding van werken.
· We stimuleren mensen om de spits te mijden, om te kiezen voor
alternatief vervoer of om wat meer vanuit huis te werken.
Op dat laatste gebied heb ik interessant nieuws. Rijkswaterstaat heeft
vorige maand onderzoek laten doen naar het reisgedrag van werkende
mensen en hun bereidheid om thuis te werken.
Uit dat onderzoek (uitgevoerd door Motivaction onder 500 respondenten)
blijkt dat twee op de drie werkende Nederlanders thuiswerken een
geschikt middel vindt om files te vermijden. Een derde van de
ondervraagden werkt al een of meer dagen thuis.
Natuurlijk is deze oplossing niet voor iedereen een optie. Maar dit
onderzoek geeft wèl aan dat deze manier van file-mijden nog het nodige
potentieel heeft. Daarom start ik een campagne om werkgevers en
werknemers meer bewust te maken van de mogelijkheden van thuiswerken.
En dat is nog niet alles. Vandaag gaat óók de campagne "30 schoppen de
grond in"van start. Daarin informeren we de weggebruikers over alle
werkzaamheden van de Spoedaanpak.
Via spotjes op tv en radio, via internet (van A naar Beter.nl) en via
SMS en Twitter worden mensen geïnformeerd over alle wegwerkzaamheden
en de gevolgen daarvan voor de bereikbaarheid. Zo kan iedereen het
komende drukke jaar goed geïnformeerd op pad. Zo dadelijk krijgt u de
primeur van de tv-spot.
We vragen het nodige van ieders geduld. Maar mensen, wat wordt het
prachtig straks als we op heel veel beruchte fileplekken in dit land
weer beter kunnen doorrijden.
Eerder op het werk,
eerder bij de klant,
eerder thuis,
minder uitstoot door langzaam rijdend en stilstaand verkeer.
Dáár doen we het voor.
Ik wens de mensen van Rijkswaterstaat en van Dura Vermeer heel veel
succes de komende maanden. Ik ben blij dat Alexander Sakkers, Bernard
Wientjes en Elco Brinkman hier zijn om hun betrokkenheid te tonen.
Op 23 september, toen de eerste schop van de Spoedaanpak de grond in
ging, kreeg ik deze schop van Bernard Wientjes. Die gaan we zo direct
gebruiken.
Elco Brinkman heeft alvast een exemplaar meegenomen voor het volgende
evenement. Want we gaan door! Heel Nederland gaat het merken. Daarom
nu éérst de tv-spot "30 schoppen de grond in".
Ministerie van Verkeer en Waterstaat