Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
ROVER keurt herinrichting Leidseplein af
Op voorstel van Stadsdeel Centrum hebben B&W van Amsterdam besloten in
te stemmen met de herinrichting van het Leidseplein, dat hierdoor
grotendeels auto- maar ook tramvrij wordt. In de herinrichtingsplannen
stoppen tramlijnen 1,2 en 5 niet langer meer op het Leidseplein zelf,
maar op de Leidsebrug over de Singelgracht. Ook de haltes van lijn 7
en 10 worden naar het oosten verplaatst. ROVER voorspelt hierdoor veel
ongemak voor de tramreiziger.
Naast één van de belangrijkste attractiepunten van de stad is het
Leidseplein voor het openbaar vervoer ook een belangrijk overstappunt
tussen de centrumlijnen 1, 2 en 5 en de binnenringlijnen 7 en 10.De
huidige haltes liggen zeer dicht bij elkaar en bieden de reizigers de
mogelijkheid om op korte afstand snel te kunnen overstappen. Door de
haltes van lijn 1, 2 en 5 te verleggen naar de brug over de
Singelgracht en die van de lijnen 7 en 10 een stuk in oostelijke
richting op te schuiven vervalt deze korte overstap en moeten de
reizigers ruim 300 meter verder lopen. Ook hebben reizigers in de
voorgestelde situatie op hun uitstaphalte geen zicht meer op hun
overstaphalte.
"Het plan is erg slecht voor tramreizigers.", aldus ROVER-woordvoerder
Chris Vonk. "De tram stopt, als alles doorgaat, straks niet meer op
het Leidseplein zelf, maar daar een heel stuk vandaan." In een stad
waar de gemeente het autoverkeer verder wil terugdringen en inzet op
het openbaar vervoer is het onbegrijpelijk dat voor het openbaar
vervoer maatregelen worden genomen die de reistijd van de reizigers
verlengen, het gemak verminderen en een snelle overstap onmogelijk
maken.
ROVER hoopt dat de gemeenteraad van Amsterdam verstandig genoeg is om
de door B&W voorgestelde maatregelen terug te draaien ten gunste van
het openbaar vervoer.
Pagina geplaatst: 14 december 2009