Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

ROVER keurt herinrichting Leidseplein af
Op voorstel van Stadsdeel Centrum hebben B&W van Amsterdam besloten in te stemmen met de herinrichting van het Leidseplein, dat hierdoor grotendeels auto- maar ook tramvrij wordt. In de herinrichtingsplannen stoppen tramlijnen 1,2 en 5 niet langer meer op het Leidseplein zelf, maar op de Leidsebrug over de Singelgracht. Ook de haltes van lijn 7 en 10 worden naar het oosten verplaatst. ROVER voorspelt hierdoor veel ongemak voor de tramreiziger.

Naast één van de belangrijkste attractiepunten van de stad is het Leidseplein voor het openbaar vervoer ook een belangrijk overstappunt tussen de centrumlijnen 1, 2 en 5 en de binnenringlijnen 7 en 10.De huidige haltes liggen zeer dicht bij elkaar en bieden de reizigers de mogelijkheid om op korte afstand snel te kunnen overstappen. Door de haltes van lijn 1, 2 en 5 te verleggen naar de brug over de Singelgracht en die van de lijnen 7 en 10 een stuk in oostelijke richting op te schuiven vervalt deze korte overstap en moeten de reizigers ruim 300 meter verder lopen. Ook hebben reizigers in de voorgestelde situatie op hun uitstaphalte geen zicht meer op hun overstaphalte.

"Het plan is erg slecht voor tramreizigers.", aldus ROVER-woordvoerder Chris Vonk. "De tram stopt, als alles doorgaat, straks niet meer op het Leidseplein zelf, maar daar een heel stuk vandaan." In een stad waar de gemeente het autoverkeer verder wil terugdringen en inzet op het openbaar vervoer is het onbegrijpelijk dat voor het openbaar vervoer maatregelen worden genomen die de reistijd van de reizigers verlengen, het gemak verminderen en een snelle overstap onmogelijk maken.

ROVER hoopt dat de gemeenteraad van Amsterdam verstandig genoeg is om de door B&W voorgestelde maatregelen terug te draaien ten gunste van het openbaar vervoer.
Pagina geplaatst: 14 december 2009