Wageningen Universiteit en Researchcentrum
14 dec 2009
Onderdeel: Plant Research International en Wageningen UR Livestock
Research
Onderzoekers van Wageningen UR Livestock Research en Plant Research
International (beide onderdeel van Wageningen University & Research
centre) bepleiten een betere communicatie over mogelijke
voedselveiligheidsrisico's van biologische producten. In een artikel
in het wetenschappelijk tijdschrift "Journal of Food Protection" van
december 2009, zeggen zij dat het gebrek aan openheid hierover, het
publieke vertrouwen in de biologische sector in de toekomst sterk kan
schaden.
Onderzoeker dr. ir. Bastiaan Meerburg (Plant Research International):
"Biologische veehouderijsystemen hebben veel voordelen ten opzichte
van gangbare systemen, met name op het gebied van dierenwelzijn. De
communicatie naar de consument gaat meestal over dit aspect. Daar
wordt zelden bij gemeld dat de dieren door het open karakter van de
biologische veehouderijsystemen, makkelijker ziekteverwekkers, zoals
bacteriën, virussen en parasieten en milieuverontreinigende stoffen
kunnen oplopen. Die besmettingen kunnen ook in de voedselketen terecht
komen.â
Concrete voorbeelden van dergelijke mogelijke besmettingen zijn de
parasiet Toxoplasma gondii in varkensvlees en hogere dioxine-gehaltes
in biologische eieren. Op zich zijn deze problemen niet ernstig en
goed oplosbaar. Producenten en distributeurs hebben de
verantwoordelijkheid om het product zo veilig mogelijk te maken,
bijvoorbeeld door het testen van biologische eieren op dioxinegehalte
of het preventief invriezen van varkensvlees zodat parasieten
onschadelijk worden. Daarnaast heeft ook de consument een
verantwoordelijkheid door het product op een juiste wijze te bereiden.
De onderzoekers stellen dat in de communicatie de
voedselveiligheidsrisicoâs in de biologische sector nu nog
onderbelicht blijven. âWij vinden dat een onwenselijke situatie.
Consumenten moeten weten dat sommige risico's inherent zijn aan de
keuze om dieren in een natuurlijker en welzijnsvriendelijkere omgeving
te houden. Dankzij deze gebalanceerde informatie kunnen consumenten
beter beslissen om een biologisch product wel of niet aan te schaffen.
Zo kunnen onaangename verrassingen worden voorkomen, waardoor de
biologische sector niet onnodig in een slecht daglicht zal komen te
staan."
---
âTo explore the potential of nature to improve the quality of lifeâ.
Dat is de missie van Wageningen UR (University & Research centre).
Onze ruim 6.500 medewerkers en 10.000 studenten uit meer dan honderd
landen werken in ons domein âgezonde voeding en leefomgevingâ overal
ter wereld, zowel voor overheden als bedrijfsleven. De kracht van
Wageningen UR ligt in de bundeling van gespecialiseerde
onderzoeksinstituten, Wageningen University en hogeschool Van Hall
Larenstein en in de samenwerking van de verschillende natuur- en
maatschappijwetenschappelijke disciplines. Hierdoor ontstaan
wetenschappelijike doorbraken die snel in de praktijk en in het
onderwijs kunnen worden vertaald. Dat is de Wageningen aanpak.