Datum 14 december 2009 2009Z22568/2009D59272
Onderwerp Stand van zaken Nieuwe Sleutelproject Breda
-
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik, mede namens de minister van VROM, de vragen over de
stand van zaken NSP Breda die uw vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat
heeft gesteld.
1.
Kunt u aangeven wat de consequenties van de huidige marktomstandigheden en
de economische crisis zijn voor de ten aanzien van het Nieuwe Sleutelproject
Breda gemaakte afspraken?
1.
De consequenties van de huidige marktomstandigheden en de economische crisis
voor de gemaakte afspraken ten aanzien van het Nieuwe Sleutelproject Breda zijn
op dit moment niet in volle omvang bekend.
Medio 2009 heeft de gemeente het resultaat bekend gemaakt van een actualisatie
van de business case uit mei 2006 met als peildatum 31-12-2008. Ten opzichte
van de oorspronkelijke business case bleek er een achteruitgang opgetreden te
zijn met een negatief resultaat als gevolg.
De berichtgeving van de gemeente is aanleiding geweest om de gemeente te
vragen, in samenwerking met de andere opdrachtgevers ProRail en NS Poort, een
vergelijking te maken van de oude situatie bij ondertekening van de Bestuurlijke
Overeenkomst Uitvoering (BOU) van 31 mei 2006 en het Addendum bij de BOU
van 28 mei 2008 ten opzichte van de nieuwe situatie, en daarbij aan te geven
waardoor de verschillen zijn ontstaan. Aanvullend heeft het Rijk de gemeente
gevraagd om in overleg met ProRail en NS Poort een oplossingsrichting aan te
geven voor het tekort, inclusief het aangeven van bezuinigingsopties. Dit zal zijn
beslag krijgen in een rapportage die naar verwachting eind 2009 beschikbaar
komt.
2.
Kunt u aangeven welke oplossingsrichtingen mogelijk zijn om de aanbesteding en
realisatie van het station Breda, in samenwerking met ProRail en NS Poort, in de
eerste helft van 2010 mogelijk te maken?
a
agina 1 van 2
P
Datum
2.
Gemeente, NS Poort en ProRail onderzoeken op dit moment de mogelijkheid van Ons kenmerk
een aantal oplossingsrichtingen, waaronder die om te bezuinigen op het ontwerp. VENW/DGMo-2009/11185
Op de uitkomsten van dit onderzoek kan ik nu niet vooruitlopen. Ik zal de Kamer
informeren over de resultaten van het onderzoek, zodra die beschikbaar komen
en tot een oplossingsrichting hebben geleid.
3. Kunt u aangeven op welke wijze maatregelen, zoals bedoeld in het
wetsvoorstel Crisis- en herstelwet en gericht op een versnelde uitvoering van het
project door ProRail, kunnen worden geëffectueerd?
3.
Dit project is bij amendement in de Crisis- en herstelwet gebracht. Hiermee valt
het project NSP Breda onomstotelijk onder de regels bestuursprocesrecht. Dat
helpt bij de voortgang van het project NSP Breda.
Een onderdeel van NSP Breda is de realisatie van het OV terminalcomplex,
waarover ProRail het projectmanagement voert. Ik verwacht dat door opname
van het project NSP Breda in de wet, waarborgen zijn verkregen om verdere
vertraging van de realisatie van het OV terminalcomplex te voorkomen. De
aanbesteding van de OV-Terminal is door de opdrachtgevers Gemeente Breda, NS
Poort en ProRail voorzien in de eerste helft van 2010.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat