Gemeente Hoorn
Onderzoek onder acht gemeenten: gemeente Hoorn beantwoordt e-mails het best
I&O Research en Pricewaterhouse Coopers hebben een onderzoek
uitgevoerd naar de beantwoording van e-mails door acht Nederlandse
gemeenten. De gemeente Hoorn kwam hierbij als beste uit de bus. De
e-mails werden snel en goed beantwoord.
Het onderzoek werd uitgevoerd onder de gemeenten: Arnhem,
Heerhugowaard, Hengelo, Rotterdam, Den Bosch, Tilburg, Zeist en Hoorn.
Deze gemeenten kregen ieder ongeveer 25 mysterymails met vragen van
inwoners en ondernemers. Hierbij was niet bekend dat deze voor een
onderzoek waren. Doel van het onderzoek was om in beeld te brengen hoe
gemeenten e-mails beantwoorden en waar er verbeteringen mogelijk zijn.
Hoorn scoorde bovengemiddeld op de snelheid waarmee e-mails beantwoord
werden en als beste met een inhoudelijke reactie. 96 procent van de
e-mails kreeg een inhoudelijke reactie, terwijl het gemiddelde 86
procent was. Voor taalgebruik (8,2) en deskundigheid (8,0) heeft Hoorn
de hoogste score behaald. Volgens de onderzoekers heeft Hoorn een
directe, snelle en niet-ambtelijke beantwoording en een goede
beantwoording van de ondernemersvragen.
Het is mooi dat onze inspanningen ter verbetering van onze
dienstverlening beloond worden met dit resultaat. Maar dit blijft
altijd een punt van aandacht. We blijven ons best doen om waar dat kan
inwoners en ondernemers nog beter en sneller te woord te staan. Niet
alleen per e-mail maar ook op papier, telefonisch en fysiek. Zo is er
nog veel te winnen, aldus burgemeester Onno van Veldhuizen.
Laatste wijziging van deze pagina: 14 december 2009