Datum 14 december 2009
Betreft Amendement Atsma 32 123 XIV, nr. 74 in relatie tot Wet Dieren
Geachte Voorzitter,
De vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft mij bij brief
van 9 december jl. (kenmerk: 2009Z23928/2009D62789) gevraagd te reageren
op een aantal vragen. De Commissie vraagt wat de gevolgen zijn van de artikelen
3.3, 3.4 en 3.6 van de Wet dieren en paragraaf 4.7.2.3 van de memorie van
toelichting bij de Wet dieren voor een bedrijf als Noblesse Proteins in Wijster. De
Commissie wil weten of de Wet dieren zou kunnen leiden tot
concurrentievervalsing en of de wet een beperkend effect heeft op andere
kadaververwerkende bedrijven. Ook wil de Commissie een overzicht van welke
markten vrij zijn of juist niet, uitgesplitst naar categorie destructiemateriaal.
Daarbij stelt de Commissie dat wanneer Noblesse Proteins kadavers zou willen
verwerken, het een werkgebied bij mij zou moeten aanvragen en dat een positief
besluit hierover tot schadeloosstelling voor het bedrijf Rendac zou kunnen leiden.
Hierbij stuur ik u antwoorden op deze vragen.
In de Wet dieren wordt onderscheid gemaakt tussen kadavers en overige dierlijke
bijproducten.
Kadavers
Voor kadavers blijft de werkgebiedensystematiek, zoals deze nu in de GWWD
bestaat voor categorie 1- en 2-materiaal, van kracht. Uit marktonderzoek
(Kamerstukken II 2006/07, 27 495, nr. 35) is gebleken dat in een vrije
marktsituatie naar verwachting slechts één marktpartij actief zal zijn. In een vrije
marktsituatie is niet voldoende geborgd dat kadavers tijdig worden opgehaald,
hetgeen veterinaire risico's oplevert. Een systeem van werkgebieden waarbinnen
de houder van kadavers verplicht is om deze bij een verwerker aan te geven en
de verwerker verplicht is de kadavers op te halen en te verwerken, dekt deze
risico's af.
Gelet op het handhaven van het systeem van werkgebieden voor kadavers met de
daaraan inherente feitelijk (regionale) monopolies, blijft regulering door de
overheid van de prijs voor de verwerking van kadavers noodzakelijk.
Pagina 1 van 3
De Commissie concludeert terecht dat een werkgebied bij mij moet worden Directie Juridische Zaken
Team Wet Dieren
aangevraagd. Noblesse Proteins zou een dergelijke aanvraag kunnen doen.
De GWWD voorziet in de toekenning van een schadeloosstelling aan de houder
van een werkgebied, in geval een werkgebied wordt gewijzigd, bijvoorbeeld omdat Datum
een nieuwe ondernemer toetreedt tot de markt. Daartegenover staat dat de 14 december 2009
ondernemer die voordeel behaalt door een dergelijke wijziging, een bedrag aan de
overheid moet betalen. Met de Wet dieren komen deze bepalingen te vervallen.
Indien een ondernemer schade lijdt als gevolg van wijziging van zijn werkgebied,
wordt de vraag of en in welke omvang de overheid aansprakelijk is voor deze
schade beantwoord aan de hand van de regels die gelden bij (on)rechtmatige
overheidsdaad, titel 1, afdeling 10, van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
Overige dierlijke bijproducten
Voor categorie 1 bijproducten exclusief de kadavers, en categorie 2 bijproducten
exclusief de kadavers, komt met inwerkingtreding van de Wet dieren de
werkgebiedensystematiek te vervallen en bestaat een vrije markt.
Voor categorie 3 bijproducten bestond al een vrije markt. Deze blijft ongewijzigd.
In de bijlage bij deze brief is een tabel opgenomen waarin beknopt is
weergegeven welke veranderingen in de dierlijke bijproductenregelgeving worden
doorgevoerd met de Wet dieren.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR
EN VOEDSELKWALITEIT
G. Verburg
Pagina 2 van 3
BIJLAGE Directie Juridische Zaken
Team Wet Dieren
Huidige Situatie Wet Dieren Datum
14 december 2009
Kadavers (vallen · Werkgebied* · Werkgebied**
onder cat.1 en 2 · Gereguleerde markt · Gereguleerde markt
dierlijke · Minister keurt tarieven · Minister keurt tarieven
bijproducten) goed goed
Cat. 1 en 2 · Werkgebied* · Geen werkgebied
dierlijke · Gereguleerde markt · Marktwerking
bijproducten, · Minister keurt tarieven · Marktprijzen
exclusief kadavers goed
Cat. 3 dierlijke · Geen werkgebied · Geen werkgebied
bijproducten · Marktwerking · Marktwerking
· Marktprijzen · Marktprijzen
* GWWD kent regels over schadeloosstelling bij wijziging werkgebied aan een
ondernemer die nadeel hiervan ondervindt en regels over betaling aan de
overheid door een ondernemer die hiervan voordeel heeft.
** Na inwerkingtreding Wet Dieren gelden voor de ondernemer die nadeel
ondervindt van de wijziging van een werkgebied, de regels voor (on)rechtmatige
overheidsdaad uit het Burgerlijk Wetboek.
Pagina 3 van 3
---- --