Rijksvoorlichtingsdienst

Van zee tot Zevenaar elektrische treinen op Betuweroute

Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, ProRail, Keyrail, Havenbedrijf Rotterdam, IVW, KNV en leasemaatschappijen van locomotieven

Vanaf zondag 13 december kunnen treinen op de gehele Betuweroute elektrisch rijden. Ook het laatste deel van de goederenspoorlijn tussen Barendrecht en de Maasvlakte is dan voorzien van 25 kilovolt. Daardoor kunnen vervoerders hun wagons met lading direct van de Rotterdamse haven tot in Duitsland en verder met elektrische locomotieven laten rijden.

Elektrische locomotieven bieden belangrijke milieuvoordelen zo stoot een elektrische locomotief tot 90 procent minder koolstofdioxide (CO2) uit dan een vrachtwagen. Ook de uitstoot van stikstofoxiden (NOx), fijnstof en zwaveldioxide (CO2) is bij een elektrische trein veel lager.

Tot nog toe moesten vervoerders die gebruikmaakten van elektrische locomotieven, wanneer zij vanaf het A-15 tracé van de Betuweroute de Havenspoorlijn op wilden rijden, hun elektrische locomotief verwisselen voor een diesel.

De Betuweroute is inmiddels ook helemaal uitgerust met het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS. Dit zorgt dat treinen voldoende afstand houden en voorkomt dat zij een rood sein, ook bij lage snelheden, kunnen passeren. De huidige 20 verschillende nationale treinbeveiligingssystemen in Europa worden op termijn vervangen door deze standaard.

Noot voor redacties (