Oranjewoud
Oranjewoud houdt ontwikkeling A74 op koers
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Cramer van
VROM hebben het Ontwerp Tracébesluit (OTB) voor de A74 ondertekend.
Deze ondertekening is maanden eerder dan verwacht. Met deze
versnelling, die mogelijk is gemaakt door een intensieve samenwerking
tussen Oranjewoud en Rijkswaterstaat, komen de ministers tegemoet aan
een brede wens vanuit de regio om nog vóór de Floriade (april 2012) de
A74 in gebruik te kunnen nemen.
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Cramer van
VROM hebben het Ontwerp Tracébesluit (OTB) voor de A74 ondertekend.
Deze ondertekening is maanden eerder dan verwacht. Met deze
versnelling, die mogelijk is gemaakt door een intensieve samenwerking
tussen Oranjewoud en Rijkswaterstaat, komen de ministers tegemoet aan
een brede wens vanuit de regio om nog vóór de Floriade (april 2012) de
A74 in gebruik te kunnen nemen.
De handtekeningen van de beide ministers zijn een mijlpaal in een
proces waarin Oranjewoud Rijkswaterstaat al geruime tijd samenwerken.
In 2001 is door Oranjewoud de milieueffectrapportage (MER) voor deze
snelweg uitgevoerd. Dit heeft geleid tot de keuze voor het
Plateau-alternatief. In 2004 is een OTB uitgebracht waarin het
Plateau-alternatief was uitgewerkt. Reacties van omwonenden en
veranderende verkeersprognoses en wetgeving hebben destijds geleid tot
aanvullend onderzoek. Daarin zijn tevens nieuwe ruimtelijke en
beleidsmatige ontwikkelingen betrokken.
Er is het afgelopen half jaar bij Oranjewoud hard gewerkt door een
breed team van adviseurs om ten opzichte van het OTB van 2004 een
aantal aanpassingen door te voeren. Zo zijn weefvakken toegevoegd op
de Zuiderbrug, is de verknoping A73/A74 aangepast, komen meer en
hogere geluidsschermen (vooral langs de aansluitende A73) en komt er
een extra fietsbrug en een ecoduct. De snelheid waarmee, met name in
2009 een aantal ontwikkelingen is doorgevoerd werd mogelijk door het
continu integraal benaderen van alle facetten van het snelwegontwerp,
de landschappelijke inpassing, inrichting van natuurgebieden, eisen
vanuit het milieu en wensen vanuit de omgeving.
De A74 buigt bij Venlo af van de A73-Zuid richting de Duitse grens en
sluit daar aan op de Duitse Bundes-autobahn 61. De weg vormt een
belangrijke schakel tussen de Randstad en de grote Duitse
industriegebieden.