NIEUWE BOB-CAMPAGNE START MET GROTE CONTROLE (11-12-2009)
De nieuwe Bob-campagne wordt vrijdagavond 11 december afgetrapt met
een grote alcoholcontrole in de regio. Om de boodschap "Bob blijft
fris!" uit te dragen werken deze winter twaalf organisaties in
Amsterdam en omgeving samen.
Groter publiek
Door bundeling van de krachten van verschillende partijen is het
mogelijk over gemeentegrenzen en politieregio's heen te werken.
Daardoor ontstaan mogelijkheden waar sommige gemeenten zelfstandig
niet op zijn toegerust. Zo kunnen grotere gebieden worden afgezet wat
de effectiviteit van alcoholcontroles vergroot. De volgende partijen
werken samen: de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen,
Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn, Openbaar
Ministerie, Stadsregio Amsterdam, Politie Amsterdam-Amstelland,
Politie Kennemerland, Stadsregio Amsterdam en Veilig Verkeer Nederland
(VVN).
Bob = vooraf afspreken wie rijdt
Bob is de officiële naam van degene die nuchter blijft, zodat hij of
zij andere mensen veilig naar huis kan rijden. Doel van de
Bob-campagne is dat vooraf afspraken worden gemaakt over wie tijdens
het uitgaan rijdt en dus geen alcohol drinkt. Bij de introductie van
de campagne werd BOB al gauw de "Bewust Onbeschonken Bestuurder". De
Bob-campagnes worden sinds 2001 gevoerd. Onderzoek uit 2007 wijst uit
dat bijna 100% van de volwassenen weet wat de Bob-afspraak inhoudt.
Ruim 90% zegt altijd vooraf af te spreken wie er nuchter blijft en de
rest van het gezelschap veilig thuis brengt.
Campagne loopt tot en met maart 2010
Het blijft niet bij deze ene controle. De wintercampagne van Bob loopt
landelijk tot en met maart 2010. Ook zijn posters en spotjes over Bob
de komende tijd overal in de regio terug te vinden. Meer mensen worden
op deze manier geconfronteerd met de boodschap, waardoor hopelijk
vaker vooraf wordt afgesproken wie de Bob is.
Sportkantines en nachtbussen
De komende maanden blijven de partijen bij elkaar komen om zo
effectief mogelijk de campagne en controles te kunnen uitvoeren. Aan
het einde van de periode volgt een evaluatie. Voor 2010 zijn er
plannen om sportkantines te betrekken bij de Bob-campagne. Daarnaast
wordt gewerkt aan samenwerking met de busmaatschappijen voor het
opzetten van een actie, waarbij het netwerk van nachtbussen wordt
gepromoot als alternatief vervoermiddel voor het uitgaanspubliek dat
alcohol wil drinken.
Politie Amsterdam-Amstelland