Rank a Brand Media Award 2009


Welk mediabedrijf is het meest groen en transparant

AMSTERDAM, 20091208 -- Welke krant, tijdschrift of TV-omroep is het meest transparant en groen? Rank a Brand onderzocht de websites van meer dan 60 mediamerken en vond bij ruim twintig procent informatie over `verantwoord ondernemen'. Vrijdag 11 december wordt in Amsterdam de winnaar van de Rank a Brand Media Award 2009 bekend gemaakt.

Onder de kranten en bladen scoren het ANWB magazine Kampioen en dagblad Trouw hoog, bij de TV zenders gaan omroep LLink en de RTL zenders aan kop. De Media Award is bedacht om aandacht te vragen voor het werk van Rank a Brand, een website waar consumenten kunnen vergelijken hoe transparant, groen en fair hun favoriete merken zijn. De site geeft informatie over ruim 350 merken in de sectoren kleding, elektronica, telecom en travel.

Oprichter Niels Oskam heeft daar nu ook definitief de mediasector aan toegevoegd: "De Rank a Brand Media Award 2009 was bedacht als een leuke, eenmalige actie, maar we zagen dat de Nederlandse media nog een stuk groener kunnen worden. Zo worden jaarlijks miljoenen kilo's papier verspreid waar we de oorsprong niet van weten. De scores van de mediamerken blijven we dus bijhouden op onze website."

Uitzonderingen zoals Het Financieele Dagblad daargelaten, maken de kranten en tijdschriften geen gebruik van papier dat voldoet aan de eisen van het FSC-
keurmerk (Forest Steward Council) voor goed bosbeheer. Volgens FSC-woordvoerder Arjan Alkema valt er dus nog een wereld te winnen: "Het is nu nog een handjevol, maar we zien graag dat binnen drie jaar alle Nederlandse kranten en tijdschriften op FSC-papier gedrukt worden. Deze Media Award is een prikkel voor alle uitgeverijen."

Mediabedrijven kunnen bij Rank a Brand ook een punt verdienen als de koffie op de redactie Fairtrade gecertificeerd is. "Een goede eerste stap voor bedrijven die invulling willen geven aan duurzaamheid", volgens Mirjam Groten van Stichting Max Havelaar, "en essentieel voor boeren in ontwikkelingslanden die dankzij een eerlijke prijs kunnen investeren in hun toekomst en het milieu". De keuzemogelijkheid voor bedrijven is groot, wat tegenwoordig bieden ruim 20 koffiebranders in Nederland koffie aan met het onafhankelijke Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade.

Meer weten overn Rank a Brand: www.rankabrand.nl

Perslancering en uitreiking Rank a Brand Media Award 2009

Presentatie: Cindy Pielstroom
Speciale gast: Maurits Groen. Een dag voordat hij vertrekt naar de klimaattop in Kopenhagen zijn visie geven over de nodige bewustwording en actie tegen klimaatverandering en armoede. Maurits Groen staat bekend als `de man die Al Gore naar Nederland haalde'.
Datum: 11 december 2009
Aanvang: 15:00 uur
Start programma: 15.30 uur
Locatie: Minibar, Prinsengracht 478, Amsterdam