Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Legitimatiemaatregel voor alcoholverkoop in de supermarkt succesvol

Een half jaar na de invoering van de nieuwe legitimatiemaatregel voor de verkoop van alcohol en tabak in de supermarkt, is 89% van de klanten op de hoogte van de maatregel. Dit blijkt uit het voor het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) uitgevoerde onderzoek door EFMI Business School. De meerderheid van de klanten is positief over de maatregel: 95% vindt het een goed initiatief. En als het aan hen ligt, wordt de legitimatiemaatregel ook doorgevoerd op andere plaatsen waar alcohol wordt verkocht. Vrijwel iedereen vindt dat slijterijen, sportkantines en horeca het voorbeeld van de supermarkten moeten volgen.

De kans voor jongeren onder de 16 om gecontroleerd te worden in de supermarkt, is na invoering van de maatregel sterk gestegen. De VWA-inspecteurs constateerden dat in 85% van de aankooppogingen door jongeren de leeftijdgrens goed werd nageleefd. Het CBL heeft daarnaast een mystery shopping onderzoek laten uitvoeren door Universiteit Twente met 15-jarigen. De helft van de jongeren (49%) werd hierbij door de caissière op leeftijd gecontroleerd doordat ze daadwerkelijk hun ID moesten tonen. Waarbij het overigens opvallend is dat een jongere in het Westen meer kans heeft om gecontroleerd te worden dan in het Noorden van het land. Wel is het zo dat in de helft van de gevallen de omrekening van geboortedatum naar leeftijd fout ging. Daarom zal het CBL volgend jaar fors inzetten op de verbetering hiervan. Met een grootschalige campagne zullen de caissières getraind moeten worden, zodat zij wanneer ze om ID vragen ook de juiste leeftijd berekenen. Een rekenhulpmiddel voor bij de kassa kan hierbij helpen.

Van den Doel: "Onze ambitie is om tot de top van Europa te gaan behoren. Zweden en Zwitserland behalen nalevingpercentages van 55 en 45%. De overheid kan ons in onze ambitie steunen door vaart te maken met de invoering van het verbod op "het aanwezig hebben" van alcohol in de openbare ruimte. Dat zal een belangrijke bijdrage leveren. Maar, nogmaals, we zijn flink op weg. Vergeet niet dat wij moeten opboksen tegen het gegeven dat veel ouders het helemaal geen probleem vinden als hun kinderen onder de 16 jaar af en toe wat drinken." Over de maatregel
In maart dit jaar is in de supermarkt de nieuwe legitimatiemaatregel ingevoerd: iedereen tot 20 jaar is verplicht zijn legitimatiebewijs te tonen bij de aankoop van alcohol en tabak. "De consument kan geen supermarkt meer binnenlopen en geen folder meer openslaan of ze komt daar het "Nog geen 20?"-beeldmerk tegen. Deze uniformiteit versterkt de boodschap. Dat we dit gezamenlijk hebben opgepakt, was alleen mogelijk doordat we er als branche van overtuigd zijn dat jongeren onder de 16 niet moeten drinken. Laat daar geen misverstand over bestaan, omzet van drank die per ongeluk wordt verkocht aan kinderen kunnen we missen als kiespijn.", aldus CBL-voorzitter Klaas van den Doel.

Meer informatie over de maatregel is te vinden op www.noggeen20.nl

Bijgaand ontvangt u het bijbehorende onderzoek.(opvragen bij afzender)
Met vragen kunt u contact opnemen met ondergetekende.