Ingezonden persbericht


Groot aantal bekende e-shops niet klaar voor eindejaarsperiode Studie Key Performance toont aan dat webwinkels te traag de feestdagen tegemoet gaan Key Performance biedt gratis monitoringdienst aan tot 15 januari 2010

Tervuren, België, 11 december 2009 - Key Performance, gespecialiseerd in het meten en verbeteren van de beschikbaarheid en download tijd van websites, heeft een studie uitgevoerd naar de beschikbaarheid en snelheid van 62 bekende e-shops in Nederland en België. De resultaten zijn verdeeld: hoewel het merendeel van de websites klaar lijkt te zijn voor de feestdagen, overschrijdt 26% van de webwinkels in Nederland en België een downloadtijd van 4 seconden. Verder is 15% van de Nederlandse en 17% van de Belgische webwinkels minder dan 99% van de tijd beschikbaar. Om online retailers en bedrijven te helpen om de oorzaak van online fouten, vertragingen en onbereikbaarheid te identificeren en op te lossen biedt Key Performance nu gedurende de kerstperiode en de eerste twee weken van het nieuwe jaar gratis full service web performance monitoring aan.

Zowel in Nederland als in België blijft de internetverkoop jaar na jaar toenemen. In Nederland wordt verwacht dat de webwinkels dit jaar op bijna 6 miljard euro eindigen. In twee jaar tijd is de verkoop van Belgische webwinkels verdubbeld tot boven één miljard euro. Webshops schieten als paddenstoelen uit de grond en ook het aanbod wordt steeds groter. Bovendien groeit het vertrouwen van de consument in online kopen - ondanks de economische crisis - en dat vertaalt zich in meer transacties. Daarbij komt nog het comfort van online aankopen, het gemak van online betalingen en het feit dat de consument op het internet dezelfde producten kan vinden als in de retail, maar dan goedkoper.

Met de kerstperiode in het vooruitzicht verkiezen steeds meer mensen om de drukte te vermijden en hun inkopen vanuit hun luie stoel via het internet te doen. Maar zijn de webwinkels wel op deze drukte voorbereid? Een website die niet 100 procent beschikbaar is, staat gelijk aan een winkel met gesloten deuren. Maar ook de snelheid (de volledige laadtijd van een webpagina) is van cruciaal belang voor webshops. Indien de pagina te traag oplaadt, verlaten bezoekers al snel de website om bij de concurrentie te gaan kopen. En die zijn voortaan slechts een muisklik verwijderd van de huidige pagina.

Key Performance is al 10 jaar actief op het gebied van website monitoring en acceleratie. Michel Kalis, Managing Director van Key Performance: 'In 2000 werd een pagina die geladen werd in minder dan 8 seconden, als zeer goed presterend beschouwd. In die tijd raadden we onze klanten ook aan de grootte van hun pagina's te beperken tot 50kB. Vandaag hebben bijna alles sites pagina's die 5 tot 10 keer zo groot zijn. Ook de snelheidscriteria zijn veranderd: ten opzichte van de best presterende webwinkels in onze studie met een downloadtijd onder 2 seconden is 4 seconden al te veel. Een pagina zoals Google verschijnt bijvoorbeeld in 0,2 à 0,4 seconden.' De snelheid waarop een pagina op het scherm verschijnt, is dus essentieel. Voor e-commerce websites moet een pagina eigenlijk binnen de 3 seconden verschijnen. De huidige technologieën laten dit soort prestaties immers toe. Een beschikbaarheid van 100% is ook mogelijk.

De studie
In samenwerking met Keynote, wereldwijd marktleider in test- en meetoplossingen op aanvraag, begon Key Performance op 17 november jl. met het uitvoeren van metingen op 62 grote e-shops in Nederland en België. De gemeten webwinkels verkopen respectievelijk kleding, elektronische apparaten, boeken, cd's of foto's, stuk voor stuk gangbare artikelen en populaire kerstgeschenken. Voor elke website werd een representatieve pagina uitgekozen. Verwelkomingpagina's waarbij een taal moet worden geselecteerd werden hierbij vermeden. Michel Kalis licht verder toe: 'Dankzij Keynote kunnen we de volledige pagina downloaden, zelfs indien ze complex zijn of gebruik maken van web 2.0. technologieën. Het voordeel is dat we niet enkel kunnen meten of de website beschikbaar is maar ook hoe snel de pagina opgeladen is.'

De gemeten websites*
Uit het onderzoek blijkt dat 39 van de 62 BeNe e-shops een beschikbaarheid hebben van minder dan 99,8%. Het merendeel van de onderzochte websites vertoont met de huidige belasting geen zorgwekkende zwaktes. De beste websites doen er minder dan 2 seconden over om een pagina op te laden.

De top-5 voor Nederland:
URL
Availability %

URL
Performance (sec)
Extrafilm
99,97
Nlstore
0,41
Scheer en Foppen
99,97

Beterwitgoed
0,94
Foto.com
99,95

Pixagogo

1,04
Householdshop
99,95

Scheer en Foppen

1,28
Itsonline
99,95

Itsonline

1,48
Gemiddelde beschikbaarheid van 17 november 2009 tot 7 december 2009 99,50

Gemiddelde downloadtijd van 17 november 2009 tot 7 december 2009

3,20

De top-5 voor België:
URL
Availability %

URL
Performance (sec)
Extrafilm
99,98
Pixagogo

1,02
Mediamarkt
99,98
Elektrokoopjes

1,47
Neck
99,98
Vandenborre

1,77
La Redoute
99,95
Mediamarkt

1,87
Foto.com
99,93
La Redoute

1,97
Gemiddelde beschikbaarheid van 17 november 2009 tot 7 december 2009

99,26

Gemiddelde downloadtijd van 17 november 2009 tot 7 december 2009

3,67

In Nederland en België zijn er in totaal echter 4 uitzonderingen die laadtijden vertonen van 10 tot 14 seconden per pagina. Eén website vertoont zelfs afwijkingen met pieken tot 30 seconden. Het betreft hier een bekende Belgische e-commerce website die elke avond tussen 17u30 en 22u30 slechte prestaties vertoont. 'Dit is een typisch voorbeeld van een website die reeds haar limieten heeft bereikt. Een crash gedurende de kerstperiode is dan ook onvermijdelijk', verduidelijkt Michel Kalis. 'Met Key Performance willen we bedrijven helpen om dergelijke pieken te voorkomen zodat websites op belangrijke momenten zoals tijdens de kerstperiode, naar behoren functioneren.'

Full service web performance monitoring tijdens de kerstperiode en de eerste twee weken van 2010 Tot 15 januari 2010 biedt Key Performance online retailers en overige bedrijven gratis full service web performance monitoring van Keynote aan. Bedrijven kunnen op die manier de oorzaak van fouten, defecten of vertragingen op hun website identificeren en oplossen. Hierdoor kunnen webshops optimaal functioneren tijdens de kerstperiode en kunnen shoppers zonder problemen hun inkopen online doen.

Bedrijven kunnen zich hiervoor registreren op www.key-performance.eu of zich telefonisch opgeven via +32 10 23 56 90. Na de registratie worden de webprestaties gemonitord, inclusief responstijden en beschikbaarheid. Bovendien wordt ook steeds rekening gehouden met meerdere regio's en verschillende Internet Service Providers. Daarnaast voorziet Key Performance real-time alarmen (per e-mail) indien er zich problemen voordoen en hebben bedrijven steeds via een portal toegang tot de gedetailleerde meetresultaten. Zo kunnen zij de oorzaken van de problemen vernemen. In geval van onduidelijkheden kan contact worden opgenomen met Key Performance voor assistentie.

De complete lijst met onderzochte webwinkels en bijkomend illustratiemateriaal kunt u downloaden via http://www.newsengine.be/documents/key-performance.xml en op de website www.key-performance.eu bij 'Key Performance Online Retail Index'.


* De volledige lijst met meetresultaten wordt niet openbaar gemaakt uit respect voor de betrokken bedrijven. Enkel de gegevens van de top-5 per land worden openbaar gemaakt. Elk onderzocht bedrijf kan persoonlijk met Key Performance contact opnemen om de resultaten van diens webwinkel te vernemen.

**************************************

Over Key Performance
Key Performance helpt bedrijven in de Benelux om de prestaties (beschikbaarheid en snelheid) van hun webtoepassingen te optimaliseren en zo de productiviteit van het bedrijf te verbeteren. Key Performance doet dit aan de hand van monitoring en performancetests en - verbeteringen. Deze activiteiten worden in 2000 ontplooid door Michel Kalis binnen de Ubizen Groep. In 2005 wordt Key Performance een afzonderlijk bedrijf met de maatschappelijke zetel in Tervuren en de exploitatie zetel in Louvain-la-Neuve. Met meer dan 9 jaren ervaring op dit gebied is Key Performance de oudste en een van de belangrijkste Keynote Systems-verdelers wereldwijd en de enige in de Benelux.

Op de klantenlijst prijken grote namen uit diverse sectoren zoals KLM, NMBS-SNCB, RTBF, Philips, Shell, Swift, Thomas Cook en Ilse Media.

Key Performance is ook uitgever van de "Keynote Benelux 40 Internet Performance Index" dat de gemiddelde downloadtijd van 40 belangrijke business websites in de Benelux meet. Voor meer informatie over Key Performance surft u naar http://www.key-performance.eu

Over Keynote Systems
Keynote Systems (Nasdaq 'KEYN') is wereldwijd marktleider in test- en meetoplossingen op aanvraag, ter verbetering van mobiele communicatie en online bedrijfsprestaties van organisaties uit diverse sectoren. Al meer dan tien jaar volgt Keynote Systems als onafhankelijke en betrouwbare derde partij de prestaties van websites zodat bedrijven de mobiele en online ervaringen van hun klanten beter kunnen begrijpen en verbeteren. Keynote Systems biedt bedrijven een onbevooroordeeld beeld van hun online diensten over de hele wereld.

Tot haar klantenbestand behoren de belangrijkste Internet en mobiele telefoniebedrijven, waaronder American Express, Dell, Disney, eBay, E*TRADE, Expedia, Microsoft, SonyEricsson, Sprint, T-Mobile, Verizon, Vodafone en YouTube.

Keynote Systems, Inc. is gevestigd in San Mateo, Californië (USA). Voor meer informatie over Keynote Systems surft u naar www.keynote.com.

Keynote(TM), is in de Verenigde Staten en/of in andere landen gedeponeerde handelsmerken van Keynote Systems, Inc. (c) 2009 Keynote Systems, Inc.