NVLF
---
11 december 2009
Vereniging
Narrowcasting: voorlichting in de wachtkamer
Deelnemers pilot gezocht.
Tijdens het congres heeft de NVLF het communicatiemedium narrowcasting
laten zien. Narrow casting betekent gericht communiceren op een kleine
(narrow) doelgroep met een audiovisuele boodschap die op maat is
gemaakt voor de ontvanger. In supermarkten, wachtruimtes en showrooms
zie je de schermen steeds vaker op ooghoogte hangen. De bedoeling
achter dit medium is om het publiek extra te informeren terwijl het al
met een vooropgezette intentie (zich laten voorlichten of zich iets
aanschaffen) aanwezig is. De ontvangstconditie voor de boodschap,
zoals dat chic heet, is bij deze doelgroep groter omdat ze bereid zijn
de informatie op te pikken. Bewust of onbewust. Beeldscherminformatie
valt ook nog eens op omdat het beweegt en verandert. Je oog wordt als
vanzelf aangetrokken tot het tv-scherm op groter formaat.
Narrowcasting kom je steeds vaker tegen in wachtkamers van praktijken
en ziekenhuizen. Daar heet het soms wachtverzachters (niet te
verwarren met wasverzachters). De beeldinformatie veraangenaamt de
wachttijd omdat mensen iets kunnen doen om de tijd te doden. Die
`verloren` tijd kun je bij de patiënt nuttig invullen door hem te
laten kijken naar waar hij -meer dan anders- toe bereid is.
De NVLF heeft tijdens het congres informatie via een beeldscherm
getoond. Na deze kennismaking zoeken we nu logopedisten, die
belangstelling hebben om aan een pilot met narrowcasting mee te doen.
Op de NVLF-site staat een formulier waarmee u uw belangstelling
kenbaar kunt maken. Bij voldoende reacties gaan we de pilot verder
ontwikkelen. Dan wordt u ook verder op de hoogte gebracht van de
technische en uitvoerende bedoeling en de mogelijkheden van dit
communicatiesysteem.