NVLF



---

11 december 2009
Vereniging

Narrowcasting: voorlichting in de wachtkamer

Deelnemers pilot gezocht.

Tijdens het congres heeft de NVLF het communicatiemedium narrowcasting laten zien. Narrow casting betekent gericht communiceren op een kleine (narrow) doelgroep met een audiovisuele boodschap die op maat is gemaakt voor de ontvanger. In supermarkten, wachtruimtes en showrooms zie je de schermen steeds vaker op ooghoogte hangen. De bedoeling achter dit medium is om het publiek extra te informeren terwijl het al met een vooropgezette intentie (zich laten voorlichten of zich iets aanschaffen) aanwezig is. De ontvangstconditie voor de boodschap, zoals dat chic heet, is bij deze doelgroep groter omdat ze bereid zijn de informatie op te pikken. Bewust of onbewust. Beeldscherminformatie valt ook nog eens op omdat het beweegt en verandert. Je oog wordt als vanzelf aangetrokken tot het tv-scherm op groter formaat.

Narrowcasting kom je steeds vaker tegen in wachtkamers van praktijken en ziekenhuizen. Daar heet het soms wachtverzachters (niet te verwarren met wasverzachters). De beeldinformatie veraangenaamt de wachttijd omdat mensen iets kunnen doen om de tijd te doden. Die `verloren` tijd kun je bij de patiënt nuttig invullen door hem te laten kijken naar waar hij -meer dan anders- toe bereid is.

De NVLF heeft tijdens het congres informatie via een beeldscherm getoond. Na deze kennismaking zoeken we nu logopedisten, die belangstelling hebben om aan een pilot met narrowcasting mee te doen. Op de NVLF-site staat een formulier waarmee u uw belangstelling kenbaar kunt maken. Bij voldoende reacties gaan we de pilot verder ontwikkelen. Dan wordt u ook verder op de hoogte gebracht van de technische en uitvoerende bedoeling en de mogelijkheden van dit communicatiesysteem.