Gemeente Binnenmaas
Nieuwe vuurwerkcampagne
Op 7 december jl. is de nieuwe vuurwerkcampagne van Consument en
Veiligheid begonnen. Het is een opvallende campagne met als thema Shit
Happens!.
De campagne richt zich op de grootste risicogroep; jongeren onder de
20 jaar. En ook dit jaar zal de campagne volledig op internet gevoerd
worden. Op deze manier wil men zoveel mogelijk jongeren bereiken. Met
de campagne worden de jongeren op humoristische wijze geïnformeerd
over de gevaren van het afsteken van vuurwerk. Op de website
www.shithappens.nl vindt u meer informatie.
Aantal vuurwerkslachtoffers gedaald
Afgelopen jaarwisseling is het aantal vuurwerkslachtoffers, dat is
behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis
met bijna een derde gedaald tot 790 slachtoffers. Opvallend is dat de
helft van alle op een SEH van een ziekenhuis behandelde slachtoffers
is getroffen door vuurwerk van een ander. Bij 80% van deze
slachtoffers was er sprake van oogletsel. Ondanks de forse afname van
het aantal slachtoffers blijven jongeren onder de 20 jaar het meest
kwetsbaar voor een ongeluk met vuurwerk. Reden genoeg
voor Consument en Veiligheid om zich met haar nieuwe campagne te
richten op jongeren.
Doel campagne
Met de nieuwe vuurwerkcampagne wil Consument en Veiligheid jongeren
meer bewust maken van het feit dat meer dan de helft van de
slachtoffers wordt getroffen door vuurwerk van een ander. Jongeren
vinden de kans klein dat ze zelf slachtoffer worden van een ongeluk
met vuurwerk. Nieuw onderzoek onder jongeren, dat Consument en
Veiligheid heeft uitgevoerd ter voorbereiding van de vuurwerkcampagne,
toont aan dat jongeren zich zelf zien als echte vuurwerkexperts. Ze
willen graag feiten horen die het gevaar en ongelukken met vuurwerk
verkleinen. Maar geen betuttelende voorlichtingscampagnes zien, die
hen vertelt hoe je vuurwerk moet afsteken en wat de gevolgen kunnen
zijn als ze slachtoffer worden van een ongeluk met vuurwerk. Het
communiceren van feiten op een humoristische wijze spreekt jongeren
wel aan. De online vuurwerkcampagnes van de laatste jaarwisselingen
laten zien dat dit een succesvolle aanpak is. Zo zijn tijdens de
laatste jaarwisseling circa 7 miljoen mensen bereikt met de online
uitgevoerde FLAAF vuurwerkcampagne en is bovendien het aantal jeugdige
vuurwerkslachtoffers fors gedaald.
De nieuwe campagne shithappens.nl illustreert met een viraal filmpje
de boodschap, dat meer dan de helft van de vuurwerkslachtoffers is
geraakt door vuurwerk van een ander en brengt deze 'met een knipoog'
onder de aandacht bij de doelgroep. Voor een extra viraal effect
(doorsturen van het filmpje naar vrienden) kan het filmpje op de
campagne website shithappens.nl gepersonaliseerd worden. Verder worden
op deze website praktische tips
gegeven voor het veilig afsteken van vuurwerk.
Media
De campagne wordt bekend gemaakt door online seeding waardoor het
filmpje op meerdere websites (YouTube en weblogs) te zien is. Op
populaire sites voor jongeren zoals Hyves en TMF plaatst Consument en
Veiligheid banners. In deze banners wordt een spannende compilatie van
het filmpje vertoond. Op Hyves is de campagne op maat gemaakt, zodat
Hyvers het filmpje kunnen personaliseren, aan hun eigen profiel
toevoegen en kunnen doorsturen naar vrienden.
Tot slot
Consument en Veiligheid werkt samen met de vuurwerkbranche, Senter
Novem
en HALT Nederland om de campagne en de veilig vuurwerktips extra onder
de
aandacht te brengen bij de jonge doelgroep. Bovendien werkt Consument
en
Veiligheid mee aan de promotie van vuurwerkbrillen ter preventie van
oogletsels.