Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Virtum en Custon maken afstemming tussen business en IT meetbaar
'Dit was tot voor kort praktisch niet uitvoerbaar'
Amsterdam, 10 december 2009 CIO-adviesbureau Virtum en SaaS-aanbieder Custon hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Samen bieden ze een krachtige oplossing om de afstemming tussen IT-oplossingen en bedrijfsdoelstellingen te verbeteren. De kennis van Virtum wordt hierbij gecombineerd met de performance meettool van Custon. Eindelijk kan de CIO aantonen welke waarde IT daadwerkelijk toevoegt aan de organisatie.
Virtum is een organisatieadviesbureau dat hulp biedt aan 'CIO's nieuwe stijl': CIO's die af willen van het juk van kostenpost en die de eigen waardeketen goed af weten te stemmen op de bedrijfsprocessen en -behoefte. In plaats van een aanpak die gericht is op het efficiënter laten functioneren van de individuele afdelingen, kiest Virtum voor een verticale aanpak vanuit de markt en de bedrijfsprocessen. 'De toegevoegde waarde van IT zit in veel meer dan alleen het automatiseren van manuele taken, hoewel dit vaak niet de perceptie is van de business managers. Om dit beeld te veranderen zal de IT-afdeling, meer dan nu, zichtbaar moeten maken hoe het de organisatie helpt bij het verkopen van meer en betere producten en/ of diensten', aldus François Zielemans, managing partner bij Virtum.
Door voortdurend te meten binnen de IT-waardeketen en op cruciale schakels tussen de bedrijfs- en IT-processen worden de kennis en het inzicht vergroot. Dit 'integraal doormeten' was tot voor kort praktisch niet uitvoerbaar. Het onttrekken van ongestructureerde data bij vele stakeholders en systemen en deze realtime omzetten in dashboards en reports was te lastig. Slechts enkele organisaties waagden zich hieraan. Als antwoord hierop heeft Custon een applicatie ontwikkeld die een integrale besturing van de IT-waardeketen binnen handbereik brengt.
http://www.custon.nl/user/images/Producten%20-%20PerformWorks/P
Het PerformWorks-platform van Custon in combinatie met de visie van Virtum stelt CIO's in staat de IT-waardeketen en koppelmomenten met business en externe leveranciers onder te brengen in scorecards en hierop continu te monitoren middels zelf samen te stellen KPI's en Indices. Op deze manier heeft de IT-organisatie een middel in handen om inzicht te geven in haar prestaties als onderdeel van het bedrijfsresultaat. IT-kosten kunnen gericht gereduceerd worden en innovaties worden ingezet waar ze het meeste rendement opleveren.
'De combinatie van onze expertises maakt het mogelijk om de waardeketen te stroomlijnen wat leidt tot een hogere klanttevredenheid tegen lagere kosten', aldus Zielemans. Ook Nick Overwater, directeur van Custon, is blij met de samenwerking: 'Wat je niet meet kan niet worden gemanaged. Het in kaart brengen van de IT-waardeketen is een eerste stap om de onderlinge afhankelijkheden inzichtelijk te maken. Met Virtum kunnen we het onderlinge resultaat vervolgens bestuurbaar en beter voorspelbaar maken.'
Over Custon
Custon is een software as a service ontwikkelorganisatie met vestigingen in Rotterdam en Lelystad. De beschikbare services richten zich op het monitoren, meten en controleren van performance indicatoren in de Business IT-waardeketen. Door toepassing van nieuwe scorecard technologie is het mogelijk zowel kwalitatieve data van stakeholders als kwantitatieve data vanuit diverse bronnen te collecteren en om te zetten in ketenperformance dashboards en reports. Het Custon PerformWorks platform zorgt ervoor dat u waar ook ter wereld op de hoogte blijft van uw ketenperformance en hier op kan reageren met gerichte acties. Alles vanuit een geïntegreerd platform en te benchmarken met best practices. Een uitgebreide content bibliotheek met proces scorecards en KPI's zorgen ervoor dat u snel op weg bent. Custon en Virtum zorgen middels een snelle en degelijke implementatie voor een zorgeloze ketenregie met optimale prestaties.
Over Virtum
Virtum is een organisatieadviesbureau dat hulp biedt aan 'CIO's nieuwe stijl'. De adviseurs helpen organisaties bij het afstemmen van de IT-waardeketen op de bedrijfsprocessen en stellen hen in staat om zich te ontworstelen aan het juk van 'kostenpost'. De nieuwe IT-organisatie is een interne zakenpartner die begrijpt waar de werkelijke kansen en bedreigingen van de business liggen en hoe de IT-organisatie aantoonbaar bijdraagt aan het adresseren hiervan. Essentieel in de aanpak is de verticale benadering. Om IT effectief in te zetten moet gekeken worden naar de bedrijfsprocessen in de gehele organisatie. Virtum werkt bij de uitvoering van projecten samen met Ventus en is gevestigd in Nijkerk. Kijk voor meer informatie op www.virtum.nl.
Ingezonden persbericht