TNS NIPO publicaties
10 december 2009
Consumenten wereldwijd nauwelijks in staat financieel risico juist in te
schatten
Nederlander onderscheidt zich in positieve zin
Het inschatten van financieel risico en rendement is voor consumenten
een lastige opgave. Onderzoek in dertien landen wijst uit dat slechts
dertien procent van de consumenten een juiste inschatting maakt bij
het doen van een eenvoudige investering, het handelen in aandelen of
het deelnemen aan een loterij. Opvallend is dat juist de Nederlandse
consument op dit vlak hoge ogen gooit: van hen is ruim twintig procent
(21%) op de hoogte. Dit blijkt uit het TNS Finance Personal Risk
Assesment and Risk Literacy Survey, waarvan TNS NIPO het Nederlandse
onderzoek voor haar rekening nam.
Ondanks dit resultaat kunnen we niet spreken van een bevredigende
situatie. Het betekent immers dat altijd nog vier van de vijf
landgenoten niet in staat zijn om financieel risico en rendement
adequaat in te schatten.
Hoe hoger de genoten opleiding en vermogenspositie, hoe beter men de
financiële risico's kan inschatten. Reg van Steen, sectordirecteur
Business & Finance van TNS NIPO: `het zijn juist deze hoger opgeleide
mensen die zwaarder getroffen zijn door de financiële crisis. Niet
opleiding, maar de omvang van het (belegd) vermogen is dus de
bepalende variabele voor financiële rampspoed, want dat is het zwaarst
getroffen. Je zou bijna zeggen: hoe hoger je opgeleid bent, hoe groter
de kans is dat je klappen hebt opgelopen. De onderkant van de
samenleving is veelal buiten schot gebleven.'
In Nederland gaan wel eens stemmen op om in het onderwijs meer
aandacht te besteden aan financiële beslissingen. Of een dergelijke
maatregel het niveau van financiëe beslissingen ook daadwerkelijk zal
verbeteren, daarover geeft het internationale onderzoek van TNS geen
uitsluitsel. Nederlanders hebben in vergelijking met de inwoners van
de andere onderzochte landen niet méér financieel onderwijs genoten.
Wel zien we dat de landen die het slechtst in staat zijn om financieel
risico en rendement in te schatten, ook de hekkensluiters zijn als het
gaat om financiële educatie (Frankrijk, Portugal, Mexico en
Argentinië).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met Reg van
Steen (tel: 020 522 54 00), Sectordirecteur Business & Finance.
TNS Finance Personal Risk Assessment and Risk Literacy Survey is a
consumer survey developed by TNS in association with researchers at
Harvard Business School and Dartmouth College. The survey analyzes
nationally representative samples of consumers across fifteen
countries and regions with respect to their risk literacy, household
financial fragility, and financial experience and behavior during the
economic crisis of 2008-2009.
Survey Methodology
Fielded between June and September 2009. Countries and sample size: US
(2148), UK (1001), Germany (1107), France (1097), Canada (1132), Italy
(935), The Netherlands (1001), Mexico (904), Argentina (1000),
Portugal (1011), Luxembourg (504), Hong Kong (1000), Singapore (1000),
Saudi Arabia (453) and United Arab Emirates (400). Total sample size:
13,840.
Samples are nationally representative of the general population in all
countries but Mexico (main cities). Methodology was online but for
Argentina (face to face); and Mexico (telephone).
TNS NIPO