MKB-Nederland

Snel afhandelen schade stroomstoring Bommelerwaard

10 december 2009 Nieuws
Snel afhandelen schade stroomstoring Bommelerwaard

De schade van de ondernemers naar aanleiding van de stroomstoring in de Bommelerwaard in 2007, moet voortvarend afgehandeld worden. Dat zeggen MKB-Nederland en de KvK Midden-Nederland in een brandbrief aan minister Van der Hoeven van Economische Zaken. Zij vragen om een actieve en dienstverlenende houding van de overheid.

Op 12 december 2007 vloog een helikopter van de luchtmacht tegen een hoogspanningsmast in de Bommelerwaard. Veel ondernemers liepen hierdoor een aanzienlijke schade op. Nu, ruim twee jaar later, is nog steeds een groot deel van de schadeclaims niet behandeld. De Dienst Regelingen is uitvoerder van de claims.

Ondernemers krijgen nu vaak een te lage schadevergoeding aangeboden. Ook wordt het eigen risico van de ondernemer op het schadebedrag ingehouden. Maar MKB-Nederland en de KvK Midden-Nederland stellen dat een bedrijf geen rekening kan houden met dit soort gebeurtenissen. Er is dan ook geen sprake van eigen schuld.

Na twee jaar brokkelt het vertrouwen van de ondernemers af. Een actieve en dienstverlenende overheid is daarom gewenst, schrijven MKB-Nederland en de KvK in de brief. De overheid moet uitgaan van vertrouwen. Controle komt dan pas achteraf. De ` uitgebreide, herhalende en minutieuze gegevensuitvraag leidt tot hoge kosten en vertraagde uitbetaling.

Meer informatie

- brief MKB-Nederland en KvK Midden-Nederland
- nieuwsbericht Schadevergoeding Bommelerwaard moet sneller