Snel afhandelen schade stroomstoring Bommelerwaard
10 december 2009 Nieuws
Snel afhandelen schade stroomstoring Bommelerwaard
De schade van de ondernemers naar aanleiding van de stroomstoring in
de Bommelerwaard in 2007, moet voortvarend afgehandeld worden. Dat
zeggen MKB-Nederland en de KvK Midden-Nederland in een brandbrief aan
minister Van der Hoeven van Economische Zaken. Zij vragen om een
actieve en dienstverlenende houding van de overheid.
Op 12 december 2007 vloog een helikopter van de luchtmacht tegen een
hoogspanningsmast in de Bommelerwaard. Veel ondernemers liepen
hierdoor een aanzienlijke schade op. Nu, ruim twee jaar later, is nog
steeds een groot deel van de schadeclaims niet behandeld. De Dienst
Regelingen is uitvoerder van de claims.
Ondernemers krijgen nu vaak een te lage schadevergoeding aangeboden.
Ook wordt het eigen risico van de ondernemer op het schadebedrag
ingehouden. Maar MKB-Nederland en de KvK Midden-Nederland stellen dat
een bedrijf geen rekening kan houden met dit soort gebeurtenissen. Er
is dan ook geen sprake van eigen schuld.
Na twee jaar brokkelt het vertrouwen van de ondernemers af. Een
actieve en dienstverlenende overheid is daarom gewenst, schrijven
MKB-Nederland en de KvK in de brief. De overheid moet uitgaan van
vertrouwen. Controle komt dan pas achteraf. De ` uitgebreide,
herhalende en minutieuze gegevensuitvraag leidt tot hoge kosten en
vertraagde uitbetaling.
Meer informatie
- brief MKB-Nederland en KvK Midden-Nederland
- nieuwsbericht Schadevergoeding Bommelerwaard moet sneller
MKB-Nederland