TNO´s Automotive testlab in Helmond
TNO investeert in microdosing
10 december 2009
Sahara temperaturen en Himalaya hoogtes in TNO´s Automotive testlab in
Helmond
Bergen, woestijnhitte en de koude van de Noordpool in Nederland? Het
is allemaal mogelijk in TNO´s hoogte-klimaatkamer waar motoren en
complete voertuigen bij extreme omgevingscondities kunnen worden
getest. Toekomstige wetgeving voor vrachtwagens zal steeds strengere
eisen stellen aan de uitstoot van het voertuig in de praktijk. Het
gebruik van deze testfaciliteit kan de automobielindustrie een forse
kostenbesparing tijdens het ontwikkelingsprogramma opleveren. Vandaag
is deze voor Europa unieke testfaciliteit in Helmond geopend.
Verschillende testen kunnen allemaal gedaan worden in een paar dagen
op één en dezelfde locatie. TNO's hoogte-klimaatkamer brengt
flexibiliteit in het ontwikkelingsprogramma van automobielfabrikanten
en maakt een beter en meer robuust resultaat mogelijk. Waar normaal
gesproken een nieuwe technologie pas na twee of meer zomerritten in de
markt geïntroduceerd kan worden, is het met deze hoogte-klimaatkamer
mogelijk om dit aantal te reduceren. Dat scheelt flink in de kosten;
met een enkele zomerrit kan worden volstaan voor een betrouwbare
commerciële marktintroductie.
Vermogens
Deze nieuwe en unieke faciliteit - er bestaat geen andere faciliteit
in deze soort in Europa - maakt het testen van motoren en complete
voertuigen mogelijk bij extreme omgevingscondities. De temperatuur kan
worden gevarieerd tussen -45°C en +55°C en de druk kan worden verlaagd
naar een niveau dat overeenkomt met een hoogte van 4.000 meter. Met
behulp van de hoogte-klimaatkamer kunnen het brandstofverbruik, de
koeling en andere maatstaven van verschillende voertuigen snel,
nauwkeurig en reproduceerbaar worden gemeten. In tegenstelling tot het
testen op de weg, kan op deze manier met elk voertuig op exact
dezelfde manier worden gemeten. Hoewel de focus ligt op het beproeven
van de aandrijflijnen, kunnen ook andere onderdelen, zoals
cabinecomfort, in extreme omstandigheden worden beoordeeld. De
prestaties van verwarming, ventilatie en airconditioningsystemen
kunnen bijvoorbeeld worden gemeten door de cabine bloot te stellen aan
extreme omgevingstemperaturen.
bericht 2009-63
Contactpersoon
drs. M.J.M. (Maarten) Lörtzer
015 269 49 75
TNO