CNV Onderwijs

10 december 2009

Zeer zwakke school krijgt weer vertrouwen van Inspectie

Categorie: Algemeen nieuws, Basisonderwijs, SJ actueel

Door: Norma Lock

Wanneer krijgt een school het etiket zeer zwak van de Onderwijsinspectie? Wat betekent dit voor het team? En hoe komen ze weer van het stempel af? Twee Friese basisscholen weten als ervaringsdeskundigen het antwoord op deze vragen. Beiden gingen tot voor kort gebukt onder het negatieve predikaat.

Vrolijke muziek klinkt vanaf het schoolplein van basisschool It Ambyld in Drachten. Ouders, pakes en beppes staan te wachten terwijl leerlingen van alle groepen zich op het plein opstellen. Het bandje zet in en de kinderen zingen het nieuwe lied van de school. Reden voor het feest is dat de voorheen zeer zwakke school nu weer een voldoende heeft gekregen.

Domper
`Er werd hier hard gewerkt, maar iedereen deed het op een eigen manier', vertelt Jelle Nutma, sinds anderhalf jaar directeur op de school. `Je zou het een eilandjescultuur kunnen noemen.' Het is drie jaar geleden dat It Ambyld als zeer zwakke school werd beoordeeld. Onderwijskundig zouden we onvoldoende kwaliteit leveren. Verschillende (interim)directeuren deden verwoede pogingen om het onderwijs te verbeteren, maar in 2008 kreeg de school nog steeds geen voldoende. Nutma: `Dat was een flinke domper voor het team.' Onderbouwcoördinator Reinie Bouma kan dat bevestigen: `We hebben zoveel ontwikkelingen meegemaakt en er is zoveel veranderd. Dan snak je naar het moment dat de Onderwijsinspectie zegt dat de inspanning voldoende is geweest. Achteraf gezien staan we nu, ten opzichte van vorig jaar, veel sterker.'

Zwak-af
Bouma kon zich altijd, soms pas achteraf, in het commentaar van de Inspectie vinden. `Ze hadden gewoon gelijk. Wat het zo bezwaarlijk maakt, is dat je wordt bestempeld als zeer zwakke school. Het heeft een negatieve uitstraling. Ouders krijgen te horen: "Doe jij je kind op die school? Weet je wel...?" Als leerkracht voel je dat negativisme ook, want je bent er wel onderdeel van.' In november 2009 was de basisschool officieel `zwak-af'. `Er werd altijd heel klassikaal lesgegeven, er was geen plaats voor differentiatie en de eilandjescultuur moest verdwijnen', blikt Nutma terug. `Nu is de klas verdeeld in verschillende clusters, de instructiekwaliteit is verbeterd en de neuzen staan dezelfde kant op. Dat is veel efficiënter voor leerling en leerkracht.'

Japans
Het 11.15 uur in het lokaal van groep 8b. Leerkracht Judith Boerema schrijft een rekensom op het bord: 2,413 x 6,213=? Het wordt muisstil en de klas van zestien leerlingen gaat aan de slag. Drie meiden verzamelen zich rond de instructietafel voorin de klas. Ze hebben zich ingetekend in de klassenagenda, omdat ze meer begeleiding willen bij rekenen. Al snel gaat de vinger van Joram omhoog. Hij heeft de som af. Boerema: `Overleg met je buurvrouw. Vertel haar waarom je de som op die manier hebt opgelost. Het is aan Maaike om te kijken of er fouten zijn gemaakt.' De twee leerlingen gaan aan de slag. Boerema: `Bij ons op school is groep 1 tot en met 8 verdeeld in een a-, b- en c-cluster. Kinderen uit de c-groep hebben extra zorg nodig en werken vaker achter de computer voor ondersteuning. Leerlingen die in de a-groep zitten, hebben tijd over voor een extra vak. Joram zit in die groep en leert Spaans.'
In de klas hangt een ideeënbord. Daarop staat een verzoek van de leerlingen aan de juf of ze Japans mogen leren. `Een initiatief van de leerlingen zelf, dat is toch leuk? Ik ben meteen aan de slag gegaan om dat lesprogramma te bestellen', vertelt Boerema enthousiast. `Ik spreek ook geen Japans, maar dan leer ik toch met ze mee?'

Video
It Ambyld is binnen één jaar van een als zeer zwak beoordeelde school naar een voldoende gegaan. Om dat te bereiken heeft het team zich kwetsbaar op moeten stellen. `Ik ging met een videocamera de klas in. De beelden die werden opgenomen keken we later met het hele team