CNV Onderwijs
10 december 2009
Zeer zwakke school krijgt weer vertrouwen van Inspectie
Categorie: Algemeen nieuws, Basisonderwijs, SJ actueel
Door: Norma Lock
Wanneer krijgt een school het etiket zeer zwak van de
Onderwijsinspectie? Wat betekent dit voor het team? En hoe komen ze
weer van het stempel af? Twee Friese basisscholen weten als
ervaringsdeskundigen het antwoord op deze vragen. Beiden gingen tot
voor kort gebukt onder het negatieve predikaat.
Vrolijke muziek klinkt vanaf het schoolplein van basisschool It Ambyld
in Drachten. Ouders, pakes en beppes staan te wachten terwijl
leerlingen van alle groepen zich op het plein opstellen. Het bandje
zet in en de kinderen zingen het nieuwe lied van de school. Reden voor
het feest is dat de voorheen zeer zwakke school nu weer een voldoende
heeft gekregen.
Domper
`Er werd hier hard gewerkt, maar iedereen deed het op een eigen
manier', vertelt Jelle Nutma, sinds anderhalf jaar directeur op de
school. `Je zou het een eilandjescultuur kunnen noemen.' Het is drie
jaar geleden dat It Ambyld als zeer zwakke school werd beoordeeld.
Onderwijskundig zouden we onvoldoende kwaliteit leveren. Verschillende
(interim)directeuren deden verwoede pogingen om het onderwijs te
verbeteren, maar in 2008 kreeg de school nog steeds geen voldoende.
Nutma: `Dat was een flinke domper voor het team.' Onderbouwcoördinator
Reinie Bouma kan dat bevestigen: `We hebben zoveel ontwikkelingen
meegemaakt en er is zoveel veranderd. Dan snak je naar het moment dat
de Onderwijsinspectie zegt dat de inspanning voldoende is geweest.
Achteraf gezien staan we nu, ten opzichte van vorig jaar, veel
sterker.'
Zwak-af
Bouma kon zich altijd, soms pas achteraf, in het commentaar van de
Inspectie vinden. `Ze hadden gewoon gelijk. Wat het zo bezwaarlijk
maakt, is dat je wordt bestempeld als zeer zwakke school. Het heeft
een negatieve uitstraling. Ouders krijgen te horen: "Doe jij je kind
op die school? Weet je wel...?" Als leerkracht voel je dat negativisme
ook, want je bent er wel onderdeel van.' In november 2009 was de
basisschool officieel `zwak-af'. `Er werd altijd heel klassikaal
lesgegeven, er was geen plaats voor differentiatie en de
eilandjescultuur moest verdwijnen', blikt Nutma terug. `Nu is de klas
verdeeld in verschillende clusters, de instructiekwaliteit is
verbeterd en de neuzen staan dezelfde kant op. Dat is veel efficiënter
voor leerling en leerkracht.'
Japans
Het 11.15 uur in het lokaal van groep 8b. Leerkracht Judith Boerema
schrijft een rekensom op het bord: 2,413 x 6,213=? Het wordt muisstil
en de klas van zestien leerlingen gaat aan de slag. Drie meiden
verzamelen zich rond de instructietafel voorin de klas. Ze hebben zich
ingetekend in de klassenagenda, omdat ze meer begeleiding willen bij
rekenen. Al snel gaat de vinger van Joram omhoog. Hij heeft de som af.
Boerema: `Overleg met je buurvrouw. Vertel haar waarom je de som op
die manier hebt opgelost. Het is aan Maaike om te kijken of er fouten
zijn gemaakt.' De twee leerlingen gaan aan de slag. Boerema: `Bij ons
op school is groep 1 tot en met 8 verdeeld in een a-, b- en c-cluster.
Kinderen uit de c-groep hebben extra zorg nodig en werken vaker achter
de computer voor ondersteuning. Leerlingen die in de a-groep zitten,
hebben tijd over voor een extra vak. Joram zit in die groep en leert
Spaans.'
In de klas hangt een ideeënbord. Daarop staat een verzoek van de
leerlingen aan de juf of ze Japans mogen leren. `Een initiatief van de
leerlingen zelf, dat is toch leuk? Ik ben meteen aan de slag gegaan om
dat lesprogramma te bestellen', vertelt Boerema enthousiast. `Ik
spreek ook geen Japans, maar dan leer ik toch met ze mee?'
Video
It Ambyld is binnen één jaar van een als zeer zwak beoordeelde school
naar een voldoende gegaan. Om dat te bereiken heeft het team zich
kwetsbaar op moeten stellen. `Ik ging met een videocamera de klas in.
De beelden die werden opgenomen keken we later met het hele team