Ministerie van Economische Zaken
Kunstsector en bedrijfsleven verdienen volwassen en volwaardige relatie
10 december 2009 | nieuwsbericht | Cultuur en economie
`Kunst kan van grote waarde zijn voor het bedrijfsleven, ook buiten de
traditionele sponsorrelaties'. Dat benadrukte staatssecretaris
Heemskerk dinsdag 8 december 2009 bij de bijeenkomst over
'Bedrijfsleven en Kunstsector' van VNO-NCW en Holland Art Cities. `De
kunstsector kan veel betekenen voor het Nederlands bedrijfsleven. Maar
het is geen vanzelfsprekende alliantie. Het bedrijfsleven en de
kunstsector moeten op zoek naar nieuwe samenwerkingsvormen', aldus
Heemskerk.
Kunst kan bijdragen aan oplossingen voor bedrijfsproblemen.
Bijvoorbeeld DSM in Delft wilde industriële producten op een
innovatieve manier sneller op de markt krijgen. Kunstenaren creëerden
'A room with a view': een ruimte die mensen inspireert en helpt de
luiken open te zetten voor creatieve ideeën. Op deze manier kan het
bedrijfsleven profiteren van de creativiteit van kunstenaars. In
Nederland wordt industrieel erfgoed ook steeds vaker benut voor de
kunsten en de creatieve industrie. Denk aan de Westergasfabriek in
Amsterdam, Strijp S in Eindhoven en de Creative Factory in Rotterdam.
Het kunst- en cultuurevenement Holland Art Cities is ook een goed
voorbeeld van samenwerking in verschillende branches. Door de
alliantie tussen de kunstsector en de toerismebranche zijn inmiddels
vele tentoonstellingen georganiseerd, dit resulteerde in 1,8 miljoen
bezoekers in negen maanden tijd. De Holland Art Cities
tentoonstellingen worden met het cijfer acht goed gewaardeerd door de
bezoekers. Dit is een goede reclame voor Nederland, en het stimuleert
buitenlandse toeristen om Nederland opnieuw te bezoeken.