Groningen-spot
Heemskerk lanceert nieuwe mediacampagne met eigen Groningen-spot
10 december 2009
Staatssecretaris Frank Heemskerk presenteerde vanochtend, in
aanwezigheid van commissaris van de koningin Max van den Berg en
gedeputeerde Hans Gerritsen, in het provinciehuis van Groningen de
eerste user-generated commercial ter wereld. Met de presentatie van
zijn eigen, door hemzelf gemonteerde Groningen-commercial gaf de
staatssecretaris het startsein voor de nieuwe toeristische
Groningen-campagne. In deze campagne, die Marketing Groningen in
opdracht van de provincie Groningen heeft ontwikkeld, kan iedereen die
Groningen een warm hart toedraagt via de site www.spotgroningen.nl
zijn eigen Groningen-spot maken en zo zelf bijdragen aan de promotie
van de provincie.
Op internet heeft het gebruik van user generated content de afgelopen
jaren al een enorme vlucht genomen. Een groeiend aandeel van websites
bevat inmiddels inhoudelijke bijdragen van het publiek, zoals
recensies, tips en foto's. Zeker op toeristische websites is inhoud
van de gebruikers zelf, zoals hun favoriete routes, de mooiste
vakantiefoto's en tips voor leuke hotels niet meer weg te denken.
Het is nu voor het eerst dat dergelijke content te zien is in
tv-commercials die door de gebruiker zelf zijn gemonteerd via een
automatische internet-tool. Iedereen die Groningen een warm hart
toedraagt is vanaf vandaag in staat op eenvoudige wijze zijn eigen
Groningen-commercial te maken en zo bij te dragen aan de toeristische
promotie van de provincie. Op de website www.spotgroningen.nl kunnen
inwoners, bezoekers en ondernemers hun eigen spot monteren door 32
foto's van hun mooiste momenten of favoriete plekjes in Groningen te
uploaden.
De makers kunnen de spot niet alleen doorsturen naar vrienden en
familie of plaatsen op websites, maar de mooiste zijn ook
daadwerkelijk op de buis te zien. De eerste reeks commercials zullen
vanaf 12 december op landelijke tv (publieke omroep) worden
uitgezonden. Dan zijn onder meer de zelfgemaakte Groningen-spots te
zien van de 3FM DJ's die in de dagen voor kerst in het Glazen Huis van
Serious Request worden opgesloten. De campagne loopt tot en met eind
2012. De spots zijn een vervolg op de TV-commercial die in de met een
Bronzen Effie bekroonde campagne van 2005-2007 is gebruikt.
10 december 2009
Provincie Groningen