Provincie Groningen

Groningen-spot Heemskerk lanceert nieuwe mediacampagne met eigen Groningen-spot 10 december 2009

Staatssecretaris Frank Heemskerk presenteerde vanochtend, in aanwezigheid van commissaris van de koningin Max van den Berg en gedeputeerde Hans Gerritsen, in het provinciehuis van Groningen de eerste user-generated commercial ter wereld. Met de presentatie van zijn eigen, door hemzelf gemonteerde Groningen-commercial gaf de staatssecretaris het startsein voor de nieuwe toeristische Groningen-campagne. In deze campagne, die Marketing Groningen in opdracht van de provincie Groningen heeft ontwikkeld, kan iedereen die Groningen een warm hart toedraagt via de site www.spotgroningen.nl zijn eigen Groningen-spot maken en zo zelf bijdragen aan de promotie van de provincie.

Op internet heeft het gebruik van user generated content de afgelopen jaren al een enorme vlucht genomen. Een groeiend aandeel van websites bevat inmiddels inhoudelijke bijdragen van het publiek, zoals recensies, tips en foto's. Zeker op toeristische websites is inhoud van de gebruikers zelf, zoals hun favoriete routes, de mooiste vakantiefoto's en tips voor leuke hotels niet meer weg te denken.

Het is nu voor het eerst dat dergelijke content te zien is in tv-commercials die door de gebruiker zelf zijn gemonteerd via een automatische internet-tool. Iedereen die Groningen een warm hart toedraagt is vanaf vandaag in staat op eenvoudige wijze zijn eigen Groningen-commercial te maken en zo bij te dragen aan de toeristische promotie van de provincie. Op de website www.spotgroningen.nl kunnen inwoners, bezoekers en ondernemers hun eigen spot monteren door 32 foto's van hun mooiste momenten of favoriete plekjes in Groningen te uploaden.

De makers kunnen de spot niet alleen doorsturen naar vrienden en familie of plaatsen op websites, maar de mooiste zijn ook daadwerkelijk op de buis te zien. De eerste reeks commercials zullen vanaf 12 december op landelijke tv (publieke omroep) worden uitgezonden. Dan zijn onder meer de zelfgemaakte Groningen-spots te zien van de 3FM DJ's die in de dagen voor kerst in het Glazen Huis van Serious Request worden opgesloten. De campagne loopt tot en met eind 2012. De spots zijn een vervolg op de TV-commercial die in de met een Bronzen Effie bekroonde campagne van 2005-2007 is gebruikt.

10 december 2009