Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie Mw. Mr. M.A.I.H. Hoeks

Titel proefschrift
Multimodal Transport Law

---

Promotors:
Prof.mr. K.F. Haak

---

Datum
10 december 2009 11:30

---

Locatie:
Woudestein, senaatszaal

---

Faculteit
Faculteit der Rechtsgeleerdheid (FR)

Europese Verordening voor multimodaal vervoer noodzakelijk

Internationaal vervoersrecht lappendeken

Goederen worden steeds vaker met verschillende transportmiddelen vervoerd. Een deel van de reis gaat via zeecontainer, een deel via binnenschip en een deel over de weg. Het internationale recht voor dit zo geheten multimodale vervoer is een ondoorzichtige lappendeken waarbij vervoerders en verladers nauwelijks weten waar zij aan toe zijn. Dat stelt mr. dr. M.A.I.H. Hoeks die donderdag 10 december aan de Erasmus Universiteit Rotterdam promoveert. Zij pleit in haar proefschrift Multimodal Transport Law. The Law applicable to the multimodal contract for the carriage of goods voor een Europese Verordening voor multimodaal vervoer.

De Europese verdragen die er zijn richten zich allen op een enkele vervoermodus. Zo zijn er verdragen voor lucht-, zee-, spoor, binnenwater- en wegvervoer. Multimodale vervoerovereenkomsten, oftewel overeenkomsten die een combinatie van meerdere vervoermodi inhouden, zijn tegenwoordig echter zeer gebruikelijk.

Hoewel er in het verleden meerdere malen is geprobeerd dergelijke overeenkomsten ook in een verdrag te regelen, is zo'n verdrag er nog steeds niet. Zo'n verdrag is van belang omdat de internationale handel behoefte heeft aan heldere juridische kaders als er bijvoorbeeld schade wordt geleden bij het transport. In de huidige situatie is het uiterst onduidelijk hoe hoog de schadevergoeding zal zijn. Per land en per situatie kan het fors verschillen.

Hoeks analyseert de manieren waarop de toepassingsbereiken van de bestaande verdragen op het gebied van goederenvervoer worden geïnterpreteerd in Nederland, Duitsland en Engeland. Zij gaat in op de problemen die ontstaan als meerdere verdragen van toepassing zijn op één en hetzelfde incident. Ook behandelt zij de situatie dat er geen verdragsrecht van toepassing is op de ingestelde vordering en dus het toepasselijke nationale recht vastgesteld moet worden.

Als oplossing voor de gaandeweg aan het licht gekomen problematiek stelt zij een Europese Verordening voor, die de huidige verdragen in tact laat, maar die het mogelijk maakt in te grijpen daar waar er gaten vallen of er discrepanties zijn in het toepassingsbeleid van de verschillende lidstaten.