Gemeente Stadskanaal

Schaatsen op het Raadhuisplein

Van 10 december 2009 tot en met 2 januari 2010 is er een ijsbaan op het Raadhuisplein. De opening is op 10 december vanaf 19.00 uur. Burgemeester Galama, Erik Hulzebosch en Bert & Bert openen de ijsbaan dan op feestelijke wijze.

Openingstijden ijsbaan

De ijsbaan is tussen 10 december en 2 januari dagelijks geopend van 09.00 tot 22.00 uur. Op zon- en feestdagen is de ijsbaan geopend van 13.00 tot 22.00 uur. De ijsbaan is gesloten op kerstavond, eerste kerstdag, oudejaarsavond en nieuwjaarsdag.

Kosten ijsbaan en huren schaatsen

Een toegangskaartje voor de ijsbaan kost EUR 2,50. Kinderen tot en met 12 jaar mogen gratis gebruik maken van de baan. U kunt uw eigen schaatsen meenemen naar de ijsbaan. Het schaatsen op noren is echter verboden. Hebt u noren, of helemaal geen schaatsen? Dan kunt u op de ijsbaan schaatsen huren. Dat kost EUR 2,50. Het huren van schaatsen is gratis voor kinderen tot en met 12 jaar.

Activiteiten de komende week

Op de ijsbaan worden verschillende activiteiten georganiseerd. De toegang tot deze activiteiten is gratis.

Datum Activiteit
10 december Opening door burgemeester Galama, Erik Hulzebosch en Bert & Bert
12 december Knoalster artiestenavond, onder andere René Becker, Bert & Bert,
Arjen Boltjes, Neil Hendriks, Jolanda Danes
15 december Sponsorontbijt

Live videobeelden van de ijsbaan vindt u op I
www.webcamstadskanaal.nl.

Ontvang een gratis kaartje!

Stal uw fiets in de gratis bewaakte fietsenstalling en ontvang een toegangsbewijs voor de ijsbaan ter waarde van EUR 2,50! De fietsenstalling bevindt zich achter het ServicePUNT bij het busstation.

Openingstijden fietsenstalling


* Maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag: 7.00 - 18.30 uur
* Donderdag: 7.00 - 21.30 uur

* Zaterdag: 7.00 - 17.30 uur

* Zondag gesloten

Gewijzigde openingstijden

Het gemeentehuis en het loket werk en inkomen in de A22 zijn op woensdag 16 december 2009 om 14.30 uur gesloten in verband met een personeelsbijeenkomst.

Wijzigingen openbaar vervoer

Met ingang van zondag 13 december 2009 wordt het openbaar vervoer per bus in de provincies Groningen en Drenthe verzorgd door Qbuzz BV, Arriva Touring en zes regiovervoerders. Niet alleen verandert het straatbeeld met de nieuwe bussen, ook de Eurokaartjes en tarieven (Qliner, P+R Citybus en Buurtbus) wijzigen. De belangrijkste wijzigingen vindt u op de website van het OV-bureau Groningen Drenthe, I www.ovbgd.nl/reisinformatie/ov-in-uw-gemeente.

Meer informatie?

Wilt u weten welke wijzigingen er in de dienstregeling voor uw buslijn zijn, dan kunt u terecht op I www.qbuzz.nl of bel met de klantenservice van Qbuzz BV, T 0900 - 728 99 65 (lokaal tarief). Hier kunt u ook terecht om een lijnfolder met routes en tijden aan te vragen.

Uitbreiding openingstijden loket WWZ

Het loket voor wonen, welzijn en zorg is vanaf 3 december ook geopend op donderdagmiddag en donderdagavond. Het loket bevindt zich in het gemeentehuis.

Openingstijden


* Maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag: 9.00 tot 12.00 uur
* Donderdag: 9.00 tot 20.00 uur

De medewerkers zijn te bereiken via T (0599) 631 414 en E loketwwz@stadskanaal.nl.

Waarschuwing! Onderzoek onder valse voorwendselen in gemeentes

In meerdere gemeentes benadert de organisatie Gemeentelijkonderzoek.nl via de mail inwoners met een vragenlijst. Deze vragenlijst heeft echter niets te maken met het onderzoek dat de gemeente Stadskanaal momenteel daadwerkelijk onder inwoners houdt. De gemeente Stadskanaal betreurt de verwarring die door de actie van Gemeentelijkonderzoek.nl kan ontstaan.

Geen verband met daadwerkelijk gemeentelijk onderzoek naar wonen/leefbaarheid

Gemeentelijkonderzoek.nl wekt op het eerste gezicht de suggestie in opdracht van de gemeente te werken. Dit is niet het geval. Na enkele vragen over de gemeentelijke dienstverlening, worden uitsluitend vragen gesteld over commerciële onderwerpen.

Gemeentelijk onderzoek naar wonen/leefbaarheid

Bij het daadwerkelijke onderzoek dat de gemeente Stadskanaal onder inwoners houdt, ontvangen inwoners eerst een brief. Vele honderden huishoudens hebben van de gemeente een brief ontvangen met het verzoek op een website vragen over onder meer de leefbaarheid in hun buurt te beantwoorden. Met een inlogcode kunnen inwoners op een website de vragen anoniem beantwoorden. Het onderzoek van de gemeente Stadskanaal wordt verzorgd door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Dat onderzoeksbureau is gehouden aan een gedragscode, waarbij de anonimiteit van de deelnemers is gewaarborgd.

Digitale nota gemeentelijke belastingen

Jaarlijks ontvangt u van de gemeente een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Dit aanslagbiljet kunt u in het vervolg ook digitaal ontvangen.

Hoe werkt het?

Particuliere klanten die internetbankieren bij ABN AMRO, ING of Rabobank kunnen gebruik maken van de digitale nota. U ontvangt dan het aanslagbiljet in digitale vorm via internetbankieren. U betaalt de aanslag online. Ook als u een machtiging tot automatische incasso heeft afgegeven, kunt u kiezen voor een digitale nota. De belasting blijft u dan in de gebruikelijke tien maandelijkse termijnen betalen.

Hoe meld ik mij aan?

U meldt zich aan via internetbankieren:

* ABN AMRO: Klik op `betalen'. Meldt u aan in het menu `digitale nota' onder `aanmelden'.

* Rabobank: Klik op `betalen & sparen'. Meldt u aan in het menu `Rabo NotaBox' onder `aanmelden bij bedrijven'.
* ING: Klik op `betalen'. Meldt u aan in het menu `digitale nota's' onder `alle bedrijven' U meldt zich aan met uw BSN-nummer.

Eind februari ontvangt u de aanslag in het postvak van uw bank.

Wat zijn de kosten?

Aan de digitale nota zijn geen extra kosten verbonden.

Inloopbijeenkomst Onstwedde

Ocrea en Lefier nodigen belangstellenden van harte uit voor een inloopbijeenkomst op woensdag 16 december van 16.00 tot 20.00 uur in `De Boerderij'.

Bij Ocrea kunt u informatie vragen over alle lopende projecten, zoals De Brink, het project hondenpoep, het bankjesproject en de speeltuinen. Ook nieuwe ideeën zijn van harte welkom. Meer informatie over de projecten van Ocrea vindt u op I www.ocrea.nl. Lefier presenteert de plannen voor de nieuw te bouwen woningen aan de Boslaan.

2e ronde vaccinatie voor kinderen en huisgenoten

In de week van 14 tot en met 18 december vaccineert GGD Groningen jonge kinderen en huisgenoten van baby's voor de tweede keer tegen Nieuwe Influenza A. Ook nu gaat het om alle kinderen in de leeftijd van 6 maanden tot en met 4 jaar en huisgenoten van kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 5 maanden. Voor een maximale bescherming tegen de griep is het belangrijk om beide prikken te halen.

2e prik

Dag, tijdstip en locatie van de tweede prik zijn gelijk aan de eerste week. Als inwoner van onze gemeente kunt u terecht in het Pagecentrum (Hoveniersweg 1 in Stadskanaal op 15 december. Voor de vaccinatie gebruikt u de tweede oproepkaart die bij de uitnodiging zat. U krijgt dus geen nieuwe oproep.

Inhaalactie

Als u vanwege bijvoorbeeld ziekte de eerste of tweede prik niet heeft kunnen halen, kunt u gebruikmaken van de inhaalactie. Deze wordt in januari 2010 op een centrale locatie georganiseerd. Dag en locatie vindt u vanaf half december op I ggd.groningen.nl.

Meer informatie

Op de website, I ggd.groningen.nl vindt u meer informatie. Heeft u nog vragen over de vaccinatie? Neemt u dan contact op met het informatienummer Nieuwe Influenza A van GGD Groningen, T (050) 367 45 45 (tijdens kantooruren).

Belangrijk nieuws voor iedereen tot 27 jaar

Op 1 oktober 2009 is de Wet Investeren in Jongeren (WIJ) in werking getreden. Dat betekent dat je als jongere een aanbod voor werk, scholing of een combinatie van die twee krijgt, als je je meldt voor een uitkering. Pas als je dit werk/leeraanbod accepteert, kun je een (aanvullende) uitkering krijgen.

Waarom deze nieuwe wet?

De overheid wil voorkomen dat jongeren werkloos thuis zitten en niet actief zijn in de maatschappij. Daarom is er extra geld beschikbaar voor nieuwe banen en stageplaatsen voor jongeren. Het is de bedoeling dat je als jongere ook in jezelf investeert. Door je school af te maken, een vervolgopleiding te doen of door werk te accepteren. De overheid wil je nu dus vooral actief houden. En je daarmee beschermen tegen werkloosheid, armoede of sociale problemen in de toekomst.

Wat verandert er?

Het zijn vooral de regels die veranderen. Tot nu toe kreeg je een uitkering, op voorwaarde dat je zelf actief meewerkte aan het vinden van een baan. In de nieuwe situatie krijg je geen geld, tenzij je het aanbod voor scholing of werk accepteert. De bedragen van de WIJ zijn gelijk aan de bedragen van de Wet Werk en Bijstand (WWB). De gemeente is verplicht om je binnen acht weken een aanbod voor werk of scholing te doen. Als de gemeente je geen geschikt aanbod kan doen, heb je uiteraard wel recht op een uitkering.

Geldt de WIJ voor alle jongeren?

In principe geldt de WIJ voor iedereen tot 27 jaar die niet (meer) naar school gaat of niet werkt en die wel kan werken of leren. Kom je vanaf 1 oktober 2009 een nieuwe uitkering aanvragen? Dan gelden de regels van de WIJ.

Heb je al een bijstandsuitkering en ben je nog geen 27 jaar?

Dan krijg je binnenkort bericht van de gemeente waarin we uitleggen hoe en wanneer je overgaat van de WWB naar de WIJ. De overgangsperiode loopt tot 1 juli 2010.

Vragen?

Neem gerust contact op met onze medewerkers van het loket Werk en Inkomen. Het loket is gevestigd in het bedrijfsverzamelgebouw A22 aan de Aziëlaan 22 in Stadskanaal, T (0599) 631 535. De openingstijden zijn maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.

Raadsvergadering

De gemeenteraad vergadert op 14 december 2009. De vergadering begint om 19.30 uur en vindt plaats in de raadzaal. U wordt van harte uitgenodigd om de vergadering van de raad te bezoeken.

Agenda


* Algemeen Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging nieuw raadslid

Besluitvorming met debat

* Project miniatuur- en recreatiepark Stadskanaal*
* Tijdelijke verordening Wet investeren in jongeren gemeente Stadskanaal 2009*

* Verordening gemeentelijke belastingen 2010*
* Uitvoeringsovereenkomst Stichting BIZ i.o. en Verordening BI-zone Stadskanaal centrum 2010*

* Aanpassing Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Stadskanaal 2008*

* Visie Toerisme Westerwoldse gemeenten*

* Vaststelling werkelijke uitgaven en inkomsten openbaar basisonderwijs Stadskanaal 2001-2005*

* Decemberwijziging 2009

Besluitvorming zonder debat

* Vergader- en conferentieapparatuur*

* De vergaderstukken liggen ter inzage in het publieksbureau in het gemeentehuis. U kunt de vergaderstukken ook bekijken en downloaden vanaf de website van de gemeente.

Inspreken tijdens de vergadering is mogelijk bij agendapunten met een
*. U kunt dit melden bij de griffie tot één uur voor aanvang van de vergadering, T (0599) 631 409, E griffie@stadskanaal.nl. Inspreken is uw mening geven over het onderwerp, als uw belangen of de belangen van uw organisatie in het geding zijn.

Bouwplannen

Wie bouwplannen heeft, moet (meestal) een vergunning aanvragen bij de gemeente. De gemeente publiceert alle ingekomen aanvragen. Zo kan iedereen op tijd op de hoogte zijn over wie van plan is te gaan bouwen of verbouwen. De beslissingstermijn voor een lichte bouwvergunning is zes weken en voor een reguliere bouwvergunning twaalf weken. Alleen tegen een verleende vergunning kan door belanghebbenden bezwaar gemaakt worden, dus niet tegen een aanvraag.

In de periode van 27 november 2009 tot 4 december 2009 zijn de volgende aanvragen om een vergunning ingediend.

Stadskanaal

* Esdoornstraat 5, het gedeeltelijk verbouwen van een woonboerderij, d.d. 30 november

* Veenstraat 15, het uitbreiden van een bedrijfspand, d.d. 2 december

Musselkanaal

* Horsten 43, het bouwen van een garage, d.d. 30 november

Onstwedde

* 1e Barlagerweg 11, het slopen van een berging, d.d. 3 december
* 1e Barlagerweg 11, het bouwen van een berging, d.d. 3 december
* Veenhuizen 22, het bouwen van een werktuigenloods, d.d. 3 december

De rayonarchitect van de welstandscommissie komt op de dinsdag van alle even weken om 10.00 uur. Deze bijeenkomsten zijn openbaar. Belanghebbenden kunnen zich melden bij de receptie. De uitslag van het welstandsadvies is op de oneven weken op maandag van 16.00 tot 17.00 uur op te vragen bij de heer J. de Vries, T (0599) 631 436.

Meer informatie: team Ruimte, de heer J. Post, T (0599) 631 434.

Openbare registers bouwplannen

Wilt u weten welke bouwplannen actueel zijn of hoe het staat met de aanvraag van een bepaalde bouwvergunning? In het gemeentehuis bij de balie van ruimte zijn registers ingericht die voor een ieder in te zien zijn.

Projectbesluit Kerklaan 19

Burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal hebben in de vergadering van 1 december 2009 het projectbesluit `Kerklaan 19' vastgesteld. Dit projectbesluit maakt een bouwplan voor een woning aan de Kerklaan 19 mogelijk.

Waar kunt u het projectbesluit inzien?

Het projectbesluit ligt van woensdag 9 december 2009 tot woensdag 20 januari 2010, met uitzondering van de periode rond Kerst en Nieuwjaar, ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 in Stadskanaal. Het projectbesluit Kerklaan 19 is ook digitaal in te zien.

Beroep bij de Raad van State

Tijdens de periode waarin het projectbesluit ter inzage ligt, hebben de volgende personen (belanghebbenden) de mogelijkheid om beroep in te stellen:

* Iedereen die tijdig een zienswijze tegen het ontwerp-projectbesluit kenbaar heeft gemaakt.
* Diegenen die kunnen aantonen dat zij redelijkerwijs niet in staat zijn geweest hun zienswijze tijdig kenbaar te maken.

U bent belanghebbende en wilt reageren?

Een beroepschrift kan tot 20 januari 2010 worden ingediend bij de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Voor de procedure is afdeling 3.3 van de Wet ruimtelijke ordening van toepassing.

Voornemen tot verlenen bouwvergunning

Burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal maken bekend dat zij voornemens zijn, onder gebruikmaking van een ontheffingsprocedure conform artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening, een bouwvergunning te verlenen aan:

* De heer F. Roelfsema, voor het verbouwen van een woning en een aanbouw, op het perceel Molenwijk 65 in Stadskanaal.

Belanghebbenden kunnen, binnen een termijn van zes weken na publicatie, een zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer J. Post, T (0599) 631 434.

* 9 december 2009