Ondertekening Convenant Transportcriminaliteit
Toespraak | 09-12-2009 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Het is de nachtmerrie van iedere chauffeur: wakker worden en merken
dat het zeil van je vrachtwagen is opengesneden en dat je lading
ontbreekt. Terugkomen bij een parkeerplaats en merken dat je
vrachtwagen er niet meer staat.
Volgens een Europees onderzoek van de International Road Transport
Union wordt jaarlijks 1 op de 25 chauffeurs het slachtoffer van
diefstal. Bij àlle chauffeurs hangt het constant als een dreigende
wolk boven het hoofd. Het gaat niet alleen om de materiële schade.
Want ook de mentale schade is groot als je midden in de nacht op een
donkere parkeerplaats beslopen en bestolen wordt.
Het moet afgelopen zijn met de transportcriminaliteit. Onze chauffeurs
verdienen betere bescherming. Daar werken we met z'n allen hard aan.
De verladers, vervoerders en verzekeraars. Maar ook de exploitanten
van parkeerplaatsen die veiligheidsmaatregelen nemen. De politie en de
Rijksoverheid.
Ook ìk ben als minister van Verkeer en Waterstaat medeverantwoordelijk
voor de chauffeurs. Daarom doe ik alles wat ik kan om
transportcriminaliteit te stoppen:
1) Ik heb een top 20 gemaakt van de meest onveilige
verzorgingsplaatsen van Nederland. We knappen deze parkeerplaatsen op
en zorgen voor licht, zicht en soms ook camerabewaking. We richten de
rustplaatsen zó in dat chauffeurs er rustig durven slapen. Begin
volgend jaar zijn al deze 20 verzorgingsplaatsen gereed.
Bij Eindhoven is op een aantal parkeerplaatsen cameratoezicht
geplaatst. Dit blijkt effectief te zijn; sindsdien zijn er geen
vrachtwagens op deze parkeerplaatsen bestolen.
Vorige week heb ik de vernieuwde verzorgingsplaats aan de A67 bij
Venlo geopend. Rijkswaterstaat heeft dit grensemplacement helemaal
opnieuw ingericht. De parkeervakken zijn efficiënter ingedeeld zodat
de vrachtwagens beter in het zicht staan. De verlichting is sterk
verbeterd. En er is cameratoezicht, iets waar we de afgelopen tijd
positieve ervaring mee hebben opgedaan.
2) We zorgen er samen met andere partijen voor dat parkeerplaatsen een
certificaat krijgen dat aangeeft hoe veilig ze zijn. Zo weten
chauffeurs, verladers en verzekeraars waar de vrachtwagens het
veiligst kunnen pauzeren.
3) Ik heb er in Brussel op aangedrongen dat de rij- en rusttijdenwet
flexibel wordt nageleefd, zodat chauffeurs bij calamiteiten mogen
doorrijden naar een veilige parkeerplaats. Want als wegen verstopt
raken doordat er een tunnel onder water of een weg geblokkeerd is, dan
moeten chauffeurs toch door kunnen rijden naar een veilige plaats om
te overnachten. De Europese Commissie was het met mij eens en heeft
een richtlijn opgesteld die dit het mogelijk maakt.
We zijn dus op de goede weg. Maar de diefstal is hardnekkig en de
schade groot. Met het convenant dat wij vandaag ondertekenen bouwen we
verder aan de veiligheid van verzorgingsplaatsen. Volgend jaar kom ik
met een beleidsvisie verzorgingsplaatsen, waarin we onze ervaring met
het opknappen van de twintig onveiligste parkeerplaatsen meenemen.
Er blijft nog veel te doen. Maar hier zitten partijen om de tafel die
staan te popelen om korte metten te maken met vrachtwagendiefstal.
Staatssecretaris Heemskerk als voortrekker van dit convenant, minister
Hirsch Ballin, Alexander Sakkers en alle andere ondertekenaars. Laten
we met elkaar afspreken dat wij niet rusten voordat onze chauffeurs
onbezorgd op onze parkeerplaatsen de ogen kunnen sluiten.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat