Nederlandse Zorgautoriteit
Positie consument op zorgverzekeringsmarkt verbetert
Publicatiedatum: 09-12-2009
De positie van zorgconsumenten ten opzichte van zorgverzekeraars
verbetert gestaag, zo blijkt uit een rapportage van de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa). Belangrijke verbeteringen zijn de
informatieverstrekking door zorgverzekeraars en de kwaliteit van
vergelijkingssites over zorgverzekeringen. Op de markt van de
zorgaanbieders moet de positie van de consument sterker worden:
transparante keuze-informatie over zorgaanbieders en wachttijden
ontbreekt. Ook de rechtspositie van de consument moet worden
versterkt.
Voor een goed werkende zorgmarkt is het van belang dat de consument
een sterke positie heeft. Dit vergt transparantie, keuzevrijheid en
een goede rechtspositie van de zorgconsument. De NZa bevordert deze
waarden. Zo verschijnt er jaarlijks een richtsnoer voor
zorgverzekeraars, waarin staat welke informatie zij beschikbaar moeten
stellen aan de consument. In 2009 sprak de NZa verzekeraars die zich
niet aan het richtsnoer hielden, succesvol aan op hun gedrag. De NZa
beoordeelt daarnaast vergelijkingssites over zorgverzekeringen. Negen
van tien beoordeelde sites scoren in 2009 maximaal op juistheid en
volledigheid van de informatie.
Aan de kant van de zorgaanbieders is nog veel werk te doen om
vergelijkbare keuze-informatie beschikbaar te maken voor de consument.
Om te zorgen dat consumenten kunnen kiezen, moet er vergelijkbare
informatie beschikbaar zijn over het zorgaanbod en wachttijden. Dit is
een belangrijk speerpunt voor de NZa de komende tijd.
Daarnaast gaat de NZa een âearly warningâ systeem ontwikkelen, waarmee
tijdig actie kan worden ondernomen als cruciale zorg voor consumenten
dreigt te verdwijnen. Om de rechtspositie van de consument verder te
versterken, onderzoekt de NZa onder andere hoe de klachtenafhandeling
van zorgkantoren functioneert.
Marktmeester NZa blijft structureel aandacht besteden aan de positie
van zorgconsumenten in haar analyses van zorgmarkten en houdt daarbij
rekening met verschillen tussen consumenten en markten. Inzicht in de
knelpunten die zorgconsumenten ervaren, levert voor de NZa en alle
partijen op de markt nuttige informatie op. Waar nodig onderneemt de
NZa gericht actie om knelpunten weg te nemen en daarmee de zorgmarkt
beter te laten functioneren.
Bijlage:
Zie het origineel
* Rapportage Consumenten 2009
* TNS Nipo Waar knelt het in de zorg