SGP
09 - 12 - 09 | SGP: Niet exclusief inzetten op elektrisch rijden
SGP: Niet exclusief inzetten op elektrisch rijden
Wat de SGP betreft moeten we niet exclusief inzetten op elektrisch
rijden. We moeten goed begrijpen, dat we naar alle waarschijnlijkheid
al die andere alternatieven ook hard nodig zullen hebben. Met alleen
ampères redden we het niet, aldus Van der Staaij tijdens een algemeen
overleg over 'elektrisch rijden'
---
AO Elektrisch rijden
9 december 2009
Van der Staaij
Risicoâs
Op dit moment lijkt het stimuleren van elektrisch rijden een
verstandige zaak. Elektromotoren kennen geen emissie, zijn bijzonder
stil, hebben een erg lange levensduur en zijn zeer efficiënt. Wij
steunen dan ook in algemene zin de inzet van de minister. Enige
algemene kanttekeningen echter.
Wél zaak om niet op één paard te wedden. Nu nog niet te voorspellen
wat hét alternatief gaat worden. (waterstof bijvoorbeeld.)
In die zin moeten we ervoor oppassen, dat we door een te enthousiaste
stimulering andere kansrijke alternatieven van de weg drukken. In die
zin heeft het stimuleren van Rijkswege van bepaalde technische
ontwikkelingen, zoals de elektrische auto, ook risicoâs. Het is zaak
dat de markt haar werk kan doen, zodat het beste en meest betaalbare
alternatief boven komt drijven. Als overheid dienen wij op dat punt
wijze terughoudendheid te betrachten. Wat mij betreft zet het Rijk met
name in op het creëren van voorwaarden voor investering en
ondernemerschap. Het wegnemen van diverse belemmeringen en
onzekerheden, alsmede het leveren van een bijdrage in faciliterende en
randvoorwaardenscheppende zin â zoals de minister aan het slot van
zijn brief schrijft â wil ik dan ook stevig onderstrepen.
Mijn vraag is wel of de minister deze terughoudendheid werkelijk in
acht neemt. Gaat de ferme nadruk op elektrisch rijden niet ten koste
van de andere transities, zoals aardgas, groen gas, biobrandstoffen,
waterstof en hybride rijden? Zo nee, op welke wijze blijkt dit uit het
Rijksbeleid? Als ik goed heb geteld, krijgt het elektrisch rijden per
saldo drie keer zoveel subsidie dan de andere transitiesporen
gezamenlijk! Ook is het fiscale regime voor elektrische voertuigen
veel gunstiger. We moeten goed begrijpen, dat we naar alle
waarschijnlijkheid al die andere alternatieven ook hard nodig zullen
hebben. Met alleen ampères redden we het niet!
Gidsland
Een volgende kanttekening. Nederland wil wereldwijd gidsland worden.
Een gezonde ambitie is natuurlijk nooit weg, maar dat betekent wel dat
Nederland ook alle kinderziektes en dergelijke voor zijn rekening
neemt. Voorop lopen heeft ook zijn risicoâs. Zijn er wat dat betreft
ook geen partnerschappen te sluiten met andere landen, bijvoorbeeld
met autoland bij uitstek, Duitsland?
Bovendien â de techniek schrijdt immers snel voort â kunnen we ook te
snel acteren! âHaast je langzaam.â
Ik verwijs in dit licht ook naar de zakelijke en deskundige reactie
van CE-Delft. Die vindt de ambities van het gepresenteerde
maatregelenprogramma eenvoudigweg te hoog. Heel zakelijk wijzen zij op
de vele huidige barrières, onzekerheden en hoge kosten van deze
technologie, die de risicoâs van investeringen in voertuigen en
laadinfrastructuur groot maken. Zij adviseren daarom om veel meer in
te steken op proeftuinen en experimenten en daarvoor royaal de tijd
voor te nemen. Getuigt dit niet van gezonde wijsheid?
Golfkarretje
Voorzitter. De brief van de minister vond ik erg integraal. De
noodzaak van adequate laadinfrastructuur, veiligheidsvragen,
energievoorziening, wijze van marktintroductie, etc. Het zat er
allemaal in.
Ik denk, dat het ook heel erg belangrijk is om te werken aan het
âtrendyâ maken van elektrisch rijden onder het grotere publiek. Je
rijdt niet in een opgewaardeerd golfkarretje, maar je behoort bij de
voorhoede van autorijdend Nederland. Dat vereist een stevige en
aantrekkelijke publiekscampagne. Kan de ANWB hierbij geen nuttige rol
vervullen, en de grote leasemaatschappijen?
Het zal duidelijk zijn â maar dat is een open deur â dat de
betaalbaarheid van elektrisch rijden voor de consument van groot
belang is. Hier zal echt nog een slag gemaakt moeten worden.
Samenwerking
Een uitgekiende samenwerking tussen de verschillende partijen is
cruciaal. Op dit moment zie ik met name heel wat win-win-mogelijkheden
in een intelligente samenwerking tussen de sector spoorvervoer (bijna
altijd elektrisch) en de partijen die elektrisch rijden willen
bevorderen. Spoorvervoerders beschikken immers over veel kennis en
instrumenten die de ontwikkeling van elektrisch rijden kunnen
bevorderen. Prorail beheert een landelijk elektriciteitsnetwerk voor
het opladen, terwijl NS P&R locaties beheert, waar laadvoorzieningen
kunnen worden geplaatst. Ziet de minister hier ook een bijzonder
aandachtsgebied?