Ingezonden persbericht
Prinses Máxima bij digitale economieles
Onderwijsproject CentiQ eerste stap structurele integratie financiële educatie
De school in Didam is een van de twintig basis- en voortgezet onderwijsinstellingen in het land die meedoen aan proefprojecten om uiteindelijk financiële educatie een structurele plek te geven in bestaande vakken in het onderwijs. Initiatiefnemer hiervoor is het Platform CentiQ, Wijzer in geldzaken. Prinses Máxima onderstreepte met haar bezoek het belang van financiële educatie in het onderwijs en in het bijzonder jongeren leren omgaan met geld.
Jongeren leren omgaan met geld noodzaak
Het onderwijs heeft een belangrijke taak om kinderen en jongeren te leren omgaan met geld. Dat is hard nodig, want een derde van de jongeren vertoont financieel risicovol gedrag; ze hebben schulden en spelen om geld. En tweederde van de jongeren vindt het moeilijk om met geld om te gaan. Uit eerder CentiQ-onderzoek, in opdracht uitgevoerd door SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, blijkt dat er slechts beperkte aandacht is voor financiële educatie in het onderwijs aan 8-18jarigen. Afgelopen voorjaar is een Basisvisie Financiële Educatie gepresenteerd, waarin leerdoelen zijn vastgesteld voor verschillende leeftijdgroepen en schooltypen. In de pilotprojecten wordt gekeken wat de meest leuke en effectieve manier (met welk materiaal) is om deze leerdoelen te behalen.
Verschillende onderwijsprojecten
Aan de hand van de vastgestelde leerdoelen werden bestaande les- en leermiddelen (van onder andere het Nibud) geïnventariseerd, geanalyseerd en beschreven. Deze leermiddelen zijn via het Leermiddelenplein van SLO beschikbaar voor het onderwijs. In reguliere lessen, bijvoorbeeld economie of maatschappijleer, of in speciale projecten worden verschillende leermethoden getest in een twintigtal pilots. Na evaluatie zal dit begin 2010 tot een 'Handreiking' voor scholen leiden.
Onderdeel van de serie pilots is het speciale project Geld Genoeg?, ontwikkeld in samenwerking met Codename Future. Hierbij wordt gebruik gemaakt van digitale lesopdrachten en multimedia. Het Liemers College is één van de vijf pilotscholen in de regio waar Geld Genoeg? wordt uitgevoerd. Het project wordt begeleid door derdejaars studenten van de lerarenopleiding economie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen(HAN). Deze studenten ondersteunen de docenten en doen onderzoek naar de effectiviteit van het digitale lesmateriaal.
Over CentiQ, Wijzer in geldzaken
CentiQ, Wijzer in geldzaken vertegenwoordigt 45 organisaties die hun krachten bundelen om de consument 'wijzer in geldzaken' te maken. Zij zetten zich in om het financiële inzicht van de Nederlanders te vergroten, zodat consumenten beter in staat zijn financiële beslissingen te nemen. Platform CentiQ, Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën, waarin partners uit de financiële sector, de overheid, onderwijs-, voorlichtings- en consumentenorganisaties en de wetenschap samenwerken.
Ingezonden persbericht