Subaru
SUBARU BENELUX
Legacy na veiligheidsonderscheidingen in Europa, V.S. en Australië nu ook
topscorer in Japan
Subaru enige fabrikant met maximaal crashtestresultaat in de V.S.
Hoofddorp, 7 december 2009
De nieuwe Subaru Legacy is qua veiligheid hard op weg 's werelds meest
gelauwerde auto te worden. Want los van het feit dat Subaru nu als
merk onverslaanbaar is gebleken in de veiligheidstests van het
Amerikaanse IIHS, is het nieuwe model Legacy na klinkende resultaten
in Europa, de VS en Australië inmiddels óók in Japan topscorer
geworden in de NCAP-botsproeven.
Onlangs bracht het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety
(IIHS) naar buiten dat Subaru het enige automerk is, dat voor alle
modellen waarmee aan de jongste reeks botsproeven werd deelgenomen,
een felbegeerde 2010 "Top Safety Pick Award" heeft ontvangen. Dit is
in de historie van het IIHS-testprogramma nog nooit voorgekomen! Het
feit dat dit jaar alle (vier) deelnemende Subaru's in de prijzen
vielen, was mede te danken aan hun extreem sterke dakconstructie. Deze
constructie van Subaru is namelijk meer dan twee keer zo sterk als in
de VS wettelijk vereist wordt. Hierdoor loopt de kans op ernstige of
fatale verwondingen bij de inzittenden met liefst 50 procent terug,
stelt het onafhankelijk opererende IIHS.
Botsproeven in Japan
Vorige maand is ook de nieuwste Legacy-generatie lijdend voorwerp
geweest van diverse soorten botsproeven in het kader van het Japan New
Car Assesment Programme (JNCAP) en prompt topscorer geworden. Aan de
hand van het JNCAP wordt in Japan het veiligheidsniveau vastgesteld
voor zowel de inzittenden als voor voetgangers. Deze botsproeven
worden uitgevoerd door twee onafhankelijke instanties. Overigens
roemden deze instanties eerder dit jaar ook al de Subaru's Forester en
Exige om hun uitmuntende veiligheidsniveau. Bovendien kreeg de Subaru
Impreza aan de hand van de testresultaten de felbegeerde
GrandPrix-onderscheiding.
Legacy in voetsporen
De nieuwe Subaru Legacy treedt qua veiligheidsniveau in de voetsporen
van zowel zijn voorgangers als vele andere gelauwerde Subaru's. Dit
mede dankzij zijn nieuw ontwikkelde systeem voor de motorophanging,
als aanvulling op de ringvormige versterkingen aan de carrosserie.
Daarnaast wordt elke nieuwe Subaru Legacy standaard voorzien van
Vehicle Dynamics Control en zowel voor-, zij- als gordijnairbags.
EuroNCAP, IIHS en ANCAP
Recent behaalde de nieuwe Subaru Legacy qua veiligheid ook al
klinkende testresultaten in de EuroNCAP-botsproeven (5-sterren!) en in
de tests van het onafhankelijke Amerikaanse IIHS (Insurance Institute
for Highway Safety). Dit gerenommeerde instituut beloonde de nieuwe
Legacy én Outback onlangs dus ook nog met het - hoogst haalbare-
predikaat "Good". En ook na de botsproeven van de ANCAP (Australië)
konden de onderzoekers na een 5-sterren resultaat voor de Legacy en
Outback niet anders dan concluderen dat Subaru extreem veilige
automobielen bouwt.