Vialis
BR>
Combinatie Vialis/KWS Infra/Van Hattum en Blankevoort haalt spoedproject
binnen
9 december 2009
De eerste van de zes bundels van de Spoedwet-trajecten heeft in een
recordtijd van vier maanden de aanbestedingsfase doorlopen. De aanpak
van één van deze bundels A1 / A6 is gegund aan Vialis en haar
VolkerWessels-zusjes KWS Infra en Van Hattum en Blankevoort.
De wegaanpassing bestaat uit het uitbreiden van een snelweg met een
wisselstrook of het inrichten van de vluchtstrook als spitsstrook. In
ieder geval worden de signaleringssystemen (detectielussen, camera's,
matrixborden, portalen) aangepast. Op een aantal wegen wordt de
verharding versterkt en/of verbreed en worden viaducten aangepast.
Het project bestaat uit de volgende snelwegen:
- A1 Watergraafsmeer - Diemen
- A1/A6 Diemen - Muiderberg - Almere Stad West
- A1 't Gooi
Het Vialis-deel bestaat uit het vernieuwen van alle technische
installaties en bewegwijzering, waaronder circa 100 wegkantstations en
500 signaalgevers ten behoeve van de signalering, 18
toeritdoseerinstallaties, 190 incidentmanagementcamera's, 20 nieuwe
portalen, 1000 nieuwe lichtmasten en 50 dynamische wisselborden.
De uitvoering zal in 2010 en begin helft 2011 plaatsvinden
Het project werd in juli 2009 samen met de wegverbredingen van de N50
en A2/A58 op de markt gezet. De inschrijvers moesten eind oktober
naast een prijs ook een aantal kwalitatieve documenten indienen,
waaronder een kansen- en risicodossier en een planning. Deze
kwalitatieve documenten en interviews met sleutelfiguren, zoals de
projectmanager, wogen voor 70% in de bepaling van de Economisch Meest
Voordelige Inschrijving (EMVI). Het werk aan Vialis gegund op basis
van deze kwaliteitscriteria.