FloraHolland
+ Aanvoerbrieven zelfprinten
Eerste sierteelttransport per trein naar Roemenië
FLORAHOLLAND, 9 december 2009 (persbericht) - Dinsdagochtend is de
eerste container met planten, vervoerd door GreenRail, gearriveerd in
Roemenië. Het is het tweede spoortraject dat via GreenRail ontsloten
wordt. Eerder al zijn planten per spoor vervoerd naar Milaan. In
februari volgen de eerste plantencontainers via railtransport naar
Polen. De pilots vormen onderdeel van het project GreenRail, waarin
FloraHolland en de VGB spoorvervoer van planten via conventionele
spoorverbindingen organiseren.
Spoorvervoer is voor de sierteeltsector uitermate geschikt voor
langere afstanden en is vanwege de oplopende kosten van wegtransport,
de toenemende beperkingen op rij- en rusttijden en de toenemende files
een reële goedkopere optie voor het vervoer van sierteeltproducten.
Bovendien is de CO2-uitstoot bij railtransport tot vijftig procent
lager. FloraHolland en de VGB willen met dit initiatief de positie van
Nederland als internationale draaischijf van de sierteeltsector in het
belang van productie en handel versterken door het verminderen van de
logistieke kosten.
Railtransporten succesvol
In deze eerste pilot Roemenië is sprake van een deel rail- en een deel
wegtransport. In een speciaal geconditioneerde container vertrok de
trein naar Boedapest afgelopen zaterdag vanuit Duisburg.
Dinsdagochtend bereikte de container vanaf Boedapest over de weg de
eindbestemming Boekarest. Later deze maand volgt een transport met
planten vanaf Wanne, West-Duitsland, volledig per trein naar
Boekarest.
In juni van dit jaar startte GreenRail met pilots op het spoortraject
naar Italië. Sindsdien zijn 36 containers per trein naar Italië
vervoerd, gemiddeld twee tot drie per week. De resultaten zijn
veelbelovend. Van de 36 containers zijn er 35 op tijd uitgeleverd. De
kwaliteit van de producten is van hetzelfde niveau als bij
wegtransport. Het ingebouwde GPS/GPRS-systeem in de container geeft
continu inzicht in de locatie van de container en controleert de
temperatuurcondities.
GreenRail gebruikt de ervaringen van deze eerste transporten om de
dienstverlening verder te professionaliseren. Steeds meer exporteurs
zijn geïnteresseerd in deze nieuwe vorm van transport in de
sierteeltsector.
Samenwerking in de keten
De noodzaak om duurzaam te ondernemen, de grenzen aan bereikbaarheid,
de infrastructuur en de onzekerheid rond brandstofprijzen vrágen om
ontwikkeling van alternatieve logistieke concepten. Samenwerking in de
keten is daarvoor noodzakelijk. GreenRail is een samenwerkingsverband
tussen 34 bedrijven, waaronder tien exporteurs, transporteurs,
logistieke dienstverleners en kennisinstellingen. GreenRail werkt
samen met onder andere railoperator HUPAC, die het treintransport
uitvoert. De ketenregie ligt in handen van e-Logistics Control, die
verantwoordelijk is voor de operationele aansturing.
Voor het eerste treintransport naar Roemenië is samengewerkt met Te
Baerts Transport in Horst. Te Baerts, al jaren actief als transporteur
op Roemenië, leverde de planten aan en verzorgde het wegtransport naar
de railterminal in Duisburg en vanaf de railterminal in Boedapest.
FloraHolland en de VGB hebben naast het project GreenRail ook een
actieve rol in een aantal andere railinitiatieven zoals HST Cargo
(onderdeel van Amsterdam Connecting Trade) en Sneller Spoor.
FloraHolland is daarnaast actief in de ontwikkeling van een
vers-railterminal op GreenParc Bleiswijk.