Er komt een bochtafsnijding in de Delftse Schie. Dit is door de
Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland op 24 november
besloten. Dit betekent een (gedeeltelijke) verschuiving van de huidige
vaargeul, die de Oost-Abtspolder doorsnijdt.
In de vaarweg de Delftse Schie zijn van oudsher twee haakse bochten
ter hoogte van Overschie. Door de groei van de beroepsvaart en toename
van recreatievaart zijn deze haakse bochten een knelpunt geworden voor
een veilige en vlotte doorvaart. Met een bochtafsnijding in de Delftse
Schie wil de provincie Zuid-Holland de vaarweg tussen Delft en
Rotterdam veiliger maken en een vlottere doorvaart mogelijk maken. Ook
zal de hinder van de scheepsbewegingen (geluid, licht, uitstoot van
gassen, zuiging, golfslag, oeverafkalving) voor de directe omgeving
afnemen, omdat schepen elkaar weer goed kunnen passeren en geen
scherpe bochten hoeven te maken.
Recreatieve functie huidige vaargeul
In nauw overleg met de (deel)gemeenten Overschie, Rotterdam, Schiedam
en het Hoogheemraadschap van Delfland worden de randvoorwaarden voor
een bochtafsnijding geformuleerd. Belangrijke uitgangspunten zijn dat
de huidige vaargeul een recreatieve functie krijgt, het eiland in de
Oost-Abtspolder onbebouwd blijft en dat de Hoge Brug geen onderdeel
uitmaakt van het plan. Bovendien wordt er 1.500 meter aan
natuurvriendelijke oevers aangelegd en wordt er gekeken naar de aanleg
van vispaaiplaatsen. Het tracé is als wijzigingsbevoegdheid opgenomen
in de bestemmingsplannen van de gemeenten Schiedam en Rotterdam. De
bochtafsnijding past dus binnen het huidige bestemmingsplan van een
natuurgebied/water (groen-blauwe) bestemming van de Oost-Abtspolder.
Rol van dS+V
De rol van de dS+V is het faciliteren en begeleiden bij het project
binnen de door de dS+V gestelde randvoorwaarden. In de eerste fase is
dat meedenken over de randvoorwaarden van het project (en dit
vastleggen in een convenant). Vervolgens begeleidt de dienst het
architectenbureau dat het ontwerpplan voor het gebied maakt. Daarnaast
geeft de dS+V advies tijdens de procedurele trajecten, die ze deels
zelf uitvoert. Hieronder vallen het wijzigen van het bestemmingsplan,
het beoordelen van het ontwerp/inrichtingsplan en het afgeven van
vergunningen.
Bron: dS+V, 09-12-2009
Gemeente Rotterdam