Senternovem
08-12-2009 | 's Werelds eerste rondvaartboot op waterstof
Woensdag 9 december is het zo ver: Rederij Lovers lanceert 's werelds
eerste rondvaartboot die speciaal ontworpen én gebouwd is voor het
varen op waterstof. Door de ingebruikname van deze boot onderstreept
Rederij Lovers haar 60 jaar lange geschiedenis als meest innovatieve
rederij van Amsterdam. De lancering van deze boot sluit verder aan bij
de wet en regelgeving van de gemeente Amsterdam welke erop gericht is
schoner varen in Amsterdam te stimuleren. Om het belang van de boot
voor de stad te onderstrepen zal wethouder Marijke Vos van milieu &
Kees Diepeveen, wethouder van het Amsterdamse Stadsdeel Noord, de doop
verrichten en de naam van deze Nederlandse wereldprimeur onthullen. De
boot gaat in het voorjaar van 2010 commercieel in de vaart.
De boot, een project van Rederij Lovers en Fuel Cell Boat B.V., is in
tegenstelling tot de andere rondvaartboten in Amsterdam niet voorzien
van en verbrandingsmotor, maar van een brandstofcel. Deze brandstofcel
levert de elektriciteit die de schroeven van het schip aandrijft. In
de brandstofcel worden waterstof en zuurstof met elkaar in contact
gebracht. Door deze reactie komt er water (H2O) en elektriciteit vrij.
De vrijgekomen elektriciteit wordt gebruikt om het 22 meter lange
schip voort te stuwen.
Met deze boot biedt Rederij Lovers haar klanten de mogelijkheid
volledig CO2 neutraal te varen met de CO2Zero Canal Cruise. De CO2Zero
Canal Cruise biedt de meer dan een half miljoen toeristen die Rederij
Lovers jaarlijks vervoert de mogelijkheid de CO2 uitstoot van hun
rondvaart te compenseren. Naast duurzaam varen wordt ook de waterstof
duurzaam geproduceerd. De elektriciteit voor de productie van de
waterstof wordt geleverd door het Shell-Nuon windpark in de Noordzee.
Het tanken van het schip zal direct aan het IJ in Amsterdam-Noord
gebeuren. Hier zal het schip ook 's nachts zal blijven liggen.
Met het totale project is in totaal ongeveer EUR3 miljoen gemoeid. Dit
is ruim 3 keer zoveel als de kosten voor een conventionele
rondvaartboot. Het ministerie van Economische Zaken heeft EUR1 miljoen
subsidie verstrekt via de EOS Demonstratie-regeling. Na dit weekend
zal het schip vanuit Hasselt, waar hij gebouwd is, naar Amsterdam
worden gevaren voor de officiële doop aanstaande woensdag.
Wijzigingsdatum | 08-12-2009