The clinical learning environment transition, clerkship activities and
feedback
Datum: 09 december 2009
Promotie: mw. E.A. van Hell, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Proefschrift: The clinical learning environment transition, clerkship
activities and feedback
Promotor(s): prof.dr. J.B.M. Kuks, prof.dr. J.C.C. Borleffs
Faculteit: Medische Wetenschappen
Basisartsen in opleiding tevreden met de nieuwe leersituatie
De nieuwe opzet van de klinische fase van de studie geneeskunde in
Groningen vermindert de werklast voor de studenten, wat de overgang
van preklinisch onderwijs naar de klinische werkplek vergemakkelijkt.
Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Ally van Hell. Ze stelde vast
dat studenten minder gestrest en tevredener zijn bij een opleiding
waarin de training van klinische vaardigheden wordt afgewisseld met de
toepassing van deze vaardigheden tijdens coassistentschappen.
Studenten geneeskunde besteden in de laatste twee jaar van hun studie
bijna acht uur per dag aan hun coassistentschap. Hoe meer van deze
tijd de student contact heeft met patiënten, hoe hoger de student de
kwaliteit van zijn leeromgeving waardeert.
Van Hell heeft tevens onderzoek gedaan naar de effecten van feedback
in het leerproces. Daaruit blijkt dat het leereffect van feedback
groter is, wanneer degene die de feedback geeft de student heeft
geobserveerd. Mannelijke studenten vinden feedback effectiever wanneer
ze er zelf om gevraagd hebben. Opmerkelijk genoeg blijkt feedback van
specialisten niet effectiever dan feedback van arts-assistenten. Ten
slotte concludeert Van Hell dat het gebruik van de digitale pen het
feedbackproces kan verbeteren.
Ally van Hell (Groningen, 1980) volgde de lerarenopleiding wiskunde en
studeerde onderwijskunde in Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek
aan het Centrum voor Innovatie en Onderzoek van het Medische Onderwijs
(CIOMO) van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en
binnen onderzoeksschool SHARE.
Laatst gewijzigd: 26 november 2009 13:04
Rijksuniversiteit Groningen