Rijksuniversiteit Groningen

The clinical learning environment transition, clerkship activities and feedback

Datum: 09 december 2009

Promotie: mw. E.A. van Hell, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The clinical learning environment transition, clerkship activities and feedback

Promotor(s): prof.dr. J.B.M. Kuks, prof.dr. J.C.C. Borleffs

Faculteit: Medische Wetenschappen

Basisartsen in opleiding tevreden met de nieuwe leersituatie

De nieuwe opzet van de klinische fase van de studie geneeskunde in Groningen vermindert de werklast voor de studenten, wat de overgang van preklinisch onderwijs naar de klinische werkplek vergemakkelijkt. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Ally van Hell. Ze stelde vast dat studenten minder gestrest en tevredener zijn bij een opleiding waarin de training van klinische vaardigheden wordt afgewisseld met de toepassing van deze vaardigheden tijdens coassistentschappen.

Studenten geneeskunde besteden in de laatste twee jaar van hun studie bijna acht uur per dag aan hun coassistentschap. Hoe meer van deze tijd de student contact heeft met patiënten, hoe hoger de student de kwaliteit van zijn leeromgeving waardeert.

Van Hell heeft tevens onderzoek gedaan naar de effecten van feedback in het leerproces. Daaruit blijkt dat het leereffect van feedback groter is, wanneer degene die de feedback geeft de student heeft geobserveerd. Mannelijke studenten vinden feedback effectiever wanneer ze er zelf om gevraagd hebben. Opmerkelijk genoeg blijkt feedback van specialisten niet effectiever dan feedback van arts-assistenten. Ten slotte concludeert Van Hell dat het gebruik van de digitale pen het feedbackproces kan verbeteren.

Ally van Hell (Groningen, 1980) volgde de lerarenopleiding wiskunde en studeerde onderwijskunde in Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek aan het Centrum voor Innovatie en Onderzoek van het Medische Onderwijs (CIOMO) van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool SHARE.

Laatst gewijzigd: 26 november 2009 13:04