Ingezonden persbericht


Persbericht

Haarlem, 8 december 2009

Nederlander wil niet staan in het vliegtuig

Goedkoper vliegen door een stastoel te reserveren kan op weinig bijval rekenen. Driekwart (76%) van de Nederlanders geeft aan hoe dan ook een zitplaats te willen tijdens een vliegreis. Vooral inwoners uit Flevoland (94%) en mensen die een volledig verzorgde pakketreis boeken (80%) hechten veel waarde aan een zitplaats. Zo blijkt uit de resultaten van het Nationaal Vliegreis Onderzoek* 2009 dat vliegticketaanbieder vliegwinkel.nl jaarlijks laat uitvoeren.

Stastoel
In het kader van actuele trends en ontwikkelingen werd in het uitgebreide onderzoek naar de mening van de Nederlander over stastoelen gevraagd. Dit vanwege het voornemen van prijsvechter Ryanair om haar vliegtuigen de komende drie jaar te voorzien van 'verticale stoelen' die zeker 50 procent goedkoper zijn dan gewone stoelen. Andere ideeën om vliegen goedkoper te maken waren het invoeren van een 'vetbelasting' voor zware passagiers en een toeslag voor het gebruik van het toilet aan boord.

Vetbelasting
Bijna de helft (46%) van de ondervraagde Nederlanders is het geheel oneens met een extra toeslag voor passagiers met ernstig overgewicht. Toch vindt bijna een kwart (24%) het een goed initiatief en 30% staat er neutraal tegenover. Mannen (27%) zijn het vaker eens met het invoeren van een vetbelasting dan vrouwen (21%). Om praktische redenen is inmiddels afgezien van de invoering van vetbelasting.

Extra toeslagen
Volgens Wim Butte, directeur van vliegwinkel.nl, lopen low-cost airlines voorop in het rekenen van extra toeslagen voor zaken die voorheen bij de prijs van een vliegticket waren inbegrepen.

"Het begon met het afschaffen van een gratis maaltijd en drankjes, maar inmiddels zijn ook het inchecken aan de balie en het meenemen van een koffer niet langer gratis. Vliegtickets van low-cost airlines worden meer en meer een kaal vervoersbewijs."

Toch ziet vliegwinkel.nl geen negatief effect van deze ontwikkelingen op het boekingsgedrag.

"Een bepaalde klantengroep kiest ongeacht de toeslagen en de enorme keuze uit luchtvaartmaatschappijen voor het goedkoopste vliegticket. Vliegtickets van low-cost airlines zijn overigens niet altijd het goedkoopst, daarom is het voor de prijsbewuste consument belangrijk om goed te vergelijken," aldus Wim Butte.


* Het Nationaal Vliegreis Onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos & Jansen. De editie 2009 werd in september 2009 uitgevoerd onder 1.084 respondenten van 18 jaar en ouder die in de afgelopen 12 maanden een of meerdere vluchten hebben gemaakt met vertrek vanuit Nederland of buurland. Met behulp van de Gouden Standaard zijn de resultaten gewogen en dus representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. Bekijk het onderzoek op www.vliegwinkel.nl/vliegreisonderzoek.html/.

---///---

EINDE BERICHT

Vliegwinkel.nl is met 6 miljoen bezoekers per jaar een van de grootste online reisaanbieders van Nederland. Op vliegwinkel.nl kan de bezoeker per bestemming en luchthaven alle maatschappijen - ook low-cost airlines - en ticketprijzen in één oogopslag vergelijken en reserveren. Het vliegticket kan worden gecombineerd met hotelovernachtingen, autohuur en luchthavenvervoer.

Vliegwinkel.nl is een activiteit van Vliegwinkel Holding B.V. in Haarlem, een dochterbedrijf van BCD Holdings N.V. Dit Nederlandse familiebedrijf is in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen. Het bedrijf is marktleider in de reisindustrie. BCD Holdings bestaat verder uit: BCD Travel (zakenreizen), Park 'N Fly (parkeren nabij luchthavens), TRX (reistechnologie) en Airtrade International (online verkoop vliegtickets). BCD Holdings heeft 15.000 medewerkers, eigen vestigingen in 30 landen, en partners en affiliates in meer dan 90 landen over de hele wereld. Het bedrijf behaalde in 2008 een omzet, inclusief franchising, van U.S.$ 15,6 miljard. Voor meer informatie: www.bcd-nv.com.

Noot aan de redactie (

Ingezonden persbericht