Datum 8 december 2009 -
Onderwerp antwoord op motie Cramer/Roefs 31700 A nr. 117
-
Geachte voorzitter,
Zoals toegezegd bij de schriftelijke antwoorden op de begrotingsvragen, MIRT
2010 ontvangt u hierbij ons antwoord op de motie Cramer/Roefs (31700 A-117)
De motie verzoekt de regering om de viaducten Kruidenwijk en Regge 2
(onderdeel van het Combiplan Nijverdal op de spoorcorridor Zwolle- Almelo)
dubbelsporig uit te werken, een toekomstvaste oplossing voor het viaduct
Kruidenwijk te onderzoeken en de Kamer binnen drie maanden te informeren over
de voortgang inclusief de stand van zaken van te behalen quick-wins in de
komende drie jaar en het onderzoek naar de integrale spoorverdubbeling.
Wij hebben de gevraagde uitwerking laten uitvoeren door Rijkswaterstaat. In
onderstaand antwoord gaan wij achtereenvolgens in op de conclusies van die
uitwerking, de feiten met betrekking tot de viaducten, quick-wins en het
onderzoek naar de integrale spoorverdubbeling.
Conclusie
Uitgangspunt voor ons is dat het Combiplan volgens planning gereed komt.
Wijzigingen in de lopende uitvoering achten wij alleen toelaatbaar indien de
noodzaak en de acceptatie van de gevolgen voor de planning onomstreden zijn en
er financiële dekking aanwezig is. In de gevraagde uitwerking is geconstateerd
dat, van de gevraagde maatregelen die anticiperen op dubbelspoor, dit niet het
geval is voor de viaducten Regge 2 en de nieuwe noord/zuidverbinding die de
huidige overweg Kruidenlaan vervangt. Bovendien blijkt dat de huidige uitvoering
een latere uitbreiding niet in de weg staat, in het geval dat het komende gesprek
over decentralisatie leidt tot de conclusie dat op dit trajectdeel spoorverdubbeling
noodzakelijk en financierbaar is.
Met betrekking tot de fiets/voetgangerstunnel (ter plaatse van de huidige
overweg Kruidenlaan) blijkt anticiperen op een mogelijk toekomstige situatie voor
spoor en N35 verantwoord. Deze aanpassing is inpasbaar in de planning, de
kosten zijn beperkt en latere aanpassing is aanzienlijk ingrijpender. Deze
aanpassing zal in de plannen worden verwerkt. Ik neem hierbij mede in
overweging de reeds lopende discussie over verdere uitbreiding van de N35
(Marsroute).
a
agina 1 van 3
P
Datum
Toekomstvaste oplossing voor de viaducten Ons kenmerk
In het kader van het Combiplan Nijverdal worden ten behoeve van het spoor de VenW/DGMo-2009/11184
volgende viaducten/onderdoorgangen gerealiseerd (van west naar oost):
Regge 1: de locatiekeuze van het station Nijverdal brengt met zich mee dat
het dubbelsporige traject doorloopt tot en met het viaduct Regge 1. Dit
viaduct wordt dubbelsporig uitgevoerd.
Regge 2: dit viaduct over de te realiseren nevengeul van de Regge is thans in
uitvoering. Het viaduct wordt conform de plannen enkelsporig uitgevoerd. De
huidige enkelsporige uitvoering vormt echter geen belemmering om in een
later stadium desgewenst alsnog tot verdubbeling aan de noordzijde over te
gaan. Het nu alsnog wijzigen van de uitvoering ten behoeve van (eventueel)
toekomstig dubbelspoor leidt tot aanzienlijke kostenverhoging en vertraging
in de oplevering van het Combiplan (het totale project, inclusief het opnieuw
in gebruik nemen van de spoorverbinding met ingang van 2013).
Fiets/voetgangerstunnel ter plaatse van de huidige overweg Kruidenlaan: de
huidige uitvoering voorziet noch in eventuele uitbreiding van het spoor aan de
noordzijde, noch in mogelijke uitbreiding van de N35 (Marsroute N35). De
werkzaamheden aan deze tunnel zijn nog niet gestart. De planning biedt
ruimte om zonder onacceptabele risico's thans het ontwerp op beide punten
aan te passen. De kosten hiervan zijn beperkt. Aanpassing in een later
stadium zou neerkomen op verlenging van een bestaande tunnel en is
ingrijpender en kostbaarder.
De nieuwe noord/zuid-verbinding: ter vervanging van de overweg Kruidenlaan
wordt voor het autoverkeer een nieuwe noord/zuid-verbinding aangelegd die
aansluit op de N35. De verschoven spoorlijn ligt hier hoog en kruist deze
nieuwe verbinding met een viaduct. De feiten met betrekking tot een
uitbreiding van dit viaduct aan de noordzijde zijn gelijk aan hetgeen is
opgemerkt bij het viaduct Regge 2. De huidige uitvoering met de
uitbreidingsruimte conflicteert niet met mogelijke verdere uitbreiding van de
N35 aan de zuidzijde.
Quick-wins
Wat betreft quick-wins op het traject Zwolle Almelo verwijzen wij u naar onze
brief van 10 november 2009 met antwoorden op de schriftelijke vragen over het
MIRT. In het antwoord op vraag nr. 20 is aangegeven dat het traject Zwolle
Wierden, juist vanwege de inmiddels gestarte, langdurige en ingrijpende
werkzaamheden aan de combitunnel te Nijverdal, geen deel uitmaakt van de
afspraken die met Oost-Nederland zijn gemaakt over quick-wins op regionale
spoorlijnen. Mede omdat van de Combitunnel, die wordt uitgevoerd met
dubbelspoor, al een positief effect wordt verwacht op de punctualiteit van deze
lijn. Daarenboven geldt dat de maatregelen in Zwolle in het kader van het
Herstelplan Spoor en de opening van de Hanzelijn ook een positief effect zullen
hebben. Het samenspel van deze maatregelen zal naar verwachting met ingang
van de dienstregeling 2013 leiden tot een beter treinproduct.
Onderzoek naar integrale spoorverdubbeling
Onder meer in het notaoverleg MIRT op 15 december 2008 hebben wij naar
aanleiding van vragen aangegeven een dergelijk onderzoek te willen betrekken bij
de komende discussie over de decentralisatie van het spoorvervoer op deze
verbinding. In bovengenoemde brief van 10 november hebben wij naar aanleiding
agina 2 van 3
P
van vragen aangegeven (vraag nr. 17) dat met Overijssel en de Regio Twente
Datum
eerder is afgesproken dat het gesprek over decentralisatie van de treindienst
begin 2010 zal worden gestart en dat in dat overleg ook de noodzaak van (al dan Ons kenmerk
niet integrale) spoorverdubbeling aan de orde zal komen. VenW/DGMo-2009/11184
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings J.C. Huizinga-Heringa
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat