Gezamenlijke experiment elf persbureaus tijdens klimaattop
08/12/2009 15:28
ANP
Elf internationale persbureaus hebben voor de klimaattop bij wijze van experiment een gezamenlijke, interactieve pagina op het sociale netwerk Facebook geopend. Tijdens de klimaattop van 7 tot en met 18 december kunnen bezoekers van The Climate Pool direct reageren op nieuwsberichten over de klimaatconferentie in Kopenhagen.
Op de pagina worden bijdragen in de vorm van blogposts opgenomen van de deelnemende persbureaus. Bezoekers kunnen daar direct op reageren. In de Engelstalige artikelen worden links opgenomen naar berichten en multimediale nieuwsitems over de top op sites van klanten van de persbureaus.
De rol die het ANP zal spelen is beperkt: per dag worden enkele berichten gemaakt. Het is dus geen vervanging van de reguliere berichtgeving op het net. Het doel van het experiment is de samenwerking tussen de deelnemende persbureaus te bevorderen. Daarnaast is het een test om te zien hoe een sociale netwerksite als Facebook kan fungeren als nieuwsplatform.
Behalve ANP werken aan The Climate Pool mee: AFP (Agence France-Presse), ANP (Nederland), AP (Associated Press, VS), APA (Oostenrijk), APcom (Italië), Canadian Press (Canada), DPA (Duitsland), Kyodo (Japan), Lusa (Portugal), Press Association (Verenigd Koninkrijk) en RIA (Rusland). Het elftal werkt al samen in MINDS International, een wereldwijd netwerk van persbureaus.
The Climate Pool (http://www.facebook.com/TheClimatePool) is opgezet als een weblog. Journalisten plaatsen korte en lange berichten die normaal gesproken niet op het net verschijnen en waarbij verschillende formats worden toegepast. Ook krijgen bezoekers inzicht in wat er zich achter de schermen afspeelt. Vanzelfsprekend verwijzen de aangesloten persbureaus door middel van links ook naar berichtgeving van hun afnemers. Ook is het mogelijk via Twitter te reageren op de bijdragen van de journalisten en de reacties van de Facebook-bezoekers.
,,De klimaattop in Kopenhagen gaat over het leven en de toekomst van miljarden mensen. Vandaar dat miljoenen de gebeurtenissen tijdens de top met interesse zullen volgen'', zegt Wolfgang Nedomansky, managing director van MINDS.
http://www.facebook.com/TheClimatePool
http://www.anp.nl