VU medisch centrum
Studenten passen kennis toe in de praktijk
Nieuwe leerwerkplaatsen voorzien in opleidingsbehoefte
9 december 2009
In februari 2009 startten de zorgeenheden traumatologie en interne
geneeskunde met de leerwerkplaats, een nieuw concept voor de
praktijkopleiding verpleegkunde. Onder supervisie van een gediplomeerd
collega doen studenten op de leerwerkplaats ervaring op met alle
facetten van de patiëntenzorg. Studenten en begeleiders zijn
enthousiast. In 2010 starten twee nieuwe leerwerkplaatsen op
neurochirurgie en orthopedie (VNCO) op 2C en verloskunde en
gynaecologie (VGYN) op 8B.
De leerwerkplaats voorziet niet alleen in een behoefte van de
studenten, maar ook van de medewerkers op de zorgeenheden. Jolanda
Brugman, teamleider VGYN: "We ervaren dat de manier waarop we nu
opleiden niet voldoet. Met de leerwerkplaats wordt onze
opleidingscapaciteit enorm uitgebreid, van maximaal vijf studenten nu
tot achttien stagiaires op de nieuwe leerwerkplaats, die in februari
2010 van start gaat. De studenten worden boventallig ingezet en zorgen
samen voor de patiënt, onder supervisie van een gediplomeerd
verpleegkundige. Omdat ze meedraaien in het 24-uursrooster van de
zorgeenheid, komen alle facetten van het beroep van verpleegkundige
beter uit de verf. Het leuke is dat coassistenten in de masterfase
volgens een vergelijkbaar concept stage lopen. Dat wordt heel goed
ontvangen."
Flexibele leeromgeving
Iedere zorgeenheid geeft een eigen invulling aan de leerwerkplaats,
afhankelijk van het specialisme, de patiënten, de kwaliteiten van het
team en de cultuur op de zorgeenheid. Om de competenties van opleider,
begeleider en beoordelaar verder te ontwikkelen krijgen alle
verpleegkundigen scholing op maat, in de vorm van een scholingsdag,
presentaties en lessen op de werkvloer. Per zorgeenheid wordt een
aantal bedden gereserveerd voor onderwijsdoeleinden.
"Voor de studenten staat het leren centraal, maar verder krijgen de
patiënten op de leerwerkplaats precies dezelfde zorg als andere
patiënten", benadrukt Natasja Buitenhuis, teamleider op 2C. "Welk bed
wordt aangewezen als leerwerkplaats kan ook per dienst verschillen,
afhankelijk van wat de student wil leren. De patiënten liggen dus niet
op een aparte kamer."
Zelfstandig aan de slag
Afspraken met ROCASA Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam
garanderen VUmc een vast aanbod aan stagiaires. Een leerwerkplaats is
voor de studenten een uitgelezen mogelijkheid om tijdens hun studie
praktijkervaring op te doen op een afdeling waar onderwijs veel
aandacht krijgt. "Per zorgeenheid komen achttien studenten twintig
weken stage lopen," vertelt praktijkopleider Judith Hetem. "Daardoor
hebben we meer tijd en ruimte dan nu om de opleiding vorm te geven.
Het grote voordeel van de leerwerkplaats is dat studenten veel zelf,
onder begeleiding, mogen uitvoeren en alle patiënten zien. Ze leren
hun theoretische kennis en vaardigheden toe te passen in
praktijksituaties, plannen de zorg, voeren deze zelf uit en evalueren
na afloop met de praktijkopleider hoe het is gegaan. In plaats van
achter de werkbegeleider aan te lopen, volgt de werkbegeleider de
studenten en worden ze gecoacht in de uitvoering van hun taken. We
kijken per student waar de opleidingsbehoefte ligt, ze kunnen zelf
aangeven wat ze willen leren. Het liefst zouden we zien dat een
student al aan de hand van de patiëntenstatus zegt: 'Dit is wat voor
mij, hier wil ik wat mee doen."
Ursula Wopereis
bron: Verpleegkundekatern