Datum 7 december 2009
Onderwerp Kamervragen
-
Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoord ik de vragen die de leden Roefs en Vos hebben gesteld naar
aanleiding van het artikel in De Limburger over het bericht dat de Limburgse
treinreiziger de dupe wordt van de OV-chipkaart.
1. Bent u bekend met het bericht "Limburgse treinreiziger dupe van ov-
chipkaart"? (De Limburger, 4 november 2009)?
1. Ja.
2. Wat is uw reactie op de constatering dat, wanneer medio 2010 in de hele
provincie gereisd kan worden met de OV-chipkaart, dit zeer nadelig uitpakt voor
Limburgse treinreizigers?
2. In het artikel wordt gesteld dat het reizen met de OV-chipkaart duurder wordt
omdat bij een overstap naar een andere treinvervoerder moet worden in- en
uitgecheckt.
Vanuit het belang van de reiziger is het wenselijk te komen tot één opstaptarief
op het spoor indien wordt gereisd met de OV-chipkaart. Het papieren treinkaartje
kent bij reizen door geheel Nederland nu ook maar één opstaptarief. De
decentrale overheden en NS zijn, met mij, van mening dat voorkomen moet
worden dat de reiziger een dubbel opstaptarief betaalt.
Overigens doet de situatie zich nu niet voor. De regionale treinvervoerders
hebben de OV-chipkaart nog niet ingevoerd. Ook blijft voorlopig het papieren
vervoersbewijs nog beschikbaar.
Om het overstappen op stations met meerdere vervoerders gemakkelijker te
maken, wordt in nauw overleg met de consumentenorganisaties hard gewerkt aan
klantvriendelijke oplossingen. Het gaat daarbij om "Routing, Signing en
Branding", maar ook om aanpassingen in de software van de paaltjes die de
reiziger waarschuwen bij een incorrecte overstap. In het voorjaar verwacht ik
hierover concrete voorstellen, die in de regiegroep worden besproken. Daarnaast
wordt door de vervoerders een studie gedaan naar het eenmalig in- en uitchecken
tijdens een reis in de treinrailketen. Inzicht in de eventuele mogelijkheden
daarvan verwacht ik in het late voorjaar.
3. Wanneer waren deze problemen voor het eerst bekend en waarom zijn ze niet
eerder ondervangen?
3. De laatste weken is de ideevorming over de tarieven in de railketen verder
voortgezet. Toen werd de mogelijke situatie van een dubbel opstaptarief bekend.
Daarvan hebben nu NS en de decentrale overheden afstand genomen.
Om het overstappen op stations met meerdere vervoerders gemakkelijker te
maken wordt in samenspraak tussen vervoerders, overheden en
reizigersorganisaties hard gewerkt aan klantvriendelijke oplossingen. In het
komende voorjaar worden die in de regiegroep besproken.
4. Bent u voornemens om de betrokken partijen op te roepen om tijdig tot een
klantgerichte oplossing te komen?
5. Welke maatregelen gaat u nemen om bij de verdere uitrol van de OV-chipkaart
in provincies, waar verschillende vervoerders actief zijn, dit soort situaties te
voorkomen?
4 en 5
Ik verwijs u naar het antwoord op vraag 2.
6. Kan bij de volgende aanbestedingsronde het reistarief per kilometer, zowel bij
de NS als Veolia, nader worden bekeken om de problemen op te lossen?
6. De decentrale overheden hebben tariefverantwoordelijkheid en kunnen bij
aanbesteding het tarief voor aan te besteden concessies bepalen. Voor NS geldt
dat er afspraken zijn gemaakt in de vervoersconcessie. Deze concessie geldt tot
2015.
7. Zijn er andere provincies bekend waarbij tijdens het reizen vaak moet worden
overgestapt van de ene vervoerder naar de andere vervoerder, waardoor de
reizigers benadeeld (gaan) worden?
7. NS heeft aangegeven dat de volgende provincies het volgende aantal stations
met meerdere binnenlandse treinvervoerders hebben: Friesland 1, Gelderland 8,
Groningen 1, Limburg 6, Overijssel 3, Utrecht 1, Zuid-Holland 1.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J. C. Huizinga-Heringa
Ministerie van Verkeer en Waterstaat