FUN SLUIT SINTERKLAAS AF MET 8 % GROEI
07/12/2009 14:03
FUN BELGIUM NV
De twee laatste weken voor 6 december brachten een ware stormloop teweeg bij vrijetijdsketen FUN. Twee weken op rij werden verkooprecords verbroken en de teller van de hele Sinterklaasperiode tikte 8 % hoger af dan vorig jaar.
Late Sintaankopen
Uit een online enquête van FUN bleek al dat de helft van de Belgen zijn Sintaankopen uitstelt tot na 15 november. Dit is nu extra duidelijk gebleken uit de verkoopcijfers van de afgelopen twee weken. Twee weken op rij is bij FUN het verkooprecord verbroken. FUN meldde eerder al dat november met een plus afgesloten werd. De totale Sinterklaasomzet van FUN - tot en met 6 december - is met 8 % gestegen tegenover vorig jaar. Dit ondanks de crisis.
Bart Coeman, bestuurder van FUN: "De consument geeft niet minder geld uit voor zijn Sinterklaasaankopen. Er is wel een opvallende verschuiving merkbaar naar kwaliteitsproducten. Het goedkopere en merkloze speelgoed blijft in de rekken liggen. Er wordt daarentegen geïnvesteerd in duurder, maar vooral als kwalitatief ervaren speelgoed van vertrouwde merken als Lego en Playmobil."
Lego op kop
Hoewel Lego minder voorkomt in de top 10 van de meest verkochte artikelen, is het merk toch de omzetkampioen bij FUN. "Lego komt met zeer veel producten voor in onze top 200 en is daardoor ons grootste omzetkanon. Playmobil is dan weer de winnaar in de top 10. Het merk staat er met een aantal zeer mooie sets zoals de school, de safari verzorgingspost en de boerderij", aldus Bart Coeman.
Veel meisjes vinden hun gading in de collecties van Lego en Playmobil. Daarnaast was de licentie Amika een echte hit en ook de leuke huisdiertjes van Littlest Pet Shop (Hasbro) zijn een groot succes. Jongens zijn dan weer dol op Hot Wheels (Mattel) en telegeleide auto's en vliegtuigen zitten in de lift. De nieuwe verzamelkaartenhit Bakugan is uitgegroeid tot de nieuwste hype op de speelplaatsen.
*****
Over FUN
Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie.
In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop.
Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding.
Fun telt momenteel 30 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van 80 miljoen euro.
Fun, daar begint de pret.
Noot voor redacties