ProRail
Persbericht
07-12-2009
Bouwers maken meer kans op project als ze CO2 besparen
Bij de aanleg en onderhoud van spoorwegen, bruggen en viaducten is
veel inzet van bouwmaterieel en -materiaal nodig. Dat produceert veel
CO2. Volgens ProRail kan het werk ook met minder CO2 worden
uitgevoerd. Vanaf 1 december beloont ProRail daarom bouwbedrijven die
klimaatbewust produceren. Hiervoor heeft ProRail de
CO2-prestatieladder ontwikkeld. Concreet geldt: hoe meer een bedrijf
zich inspant om CO2 te reduceren, hoe meer kans op gunning van een
project. Op maandag 7 december komt het eerste contract op de markt
waar de CO2-prestatie van bouwbedrijven meetelt.
ProRail wil met de CO2- prestatieladder bouwbedrijven prikkelen om te
streven naar een duurzamere werkwijze. De CO2-prestatieladder heeft
zes niveaus, opklimmend van 0 naar 5. Hoe beter de CO2-prestatie van
een bedrijf, hoe hoger de positie op de ladder. Het niveau dat een
bedrijf heeft bereikt in bewustwording en het verminderen van zijn
CO2âuitstoot vertaalt zich in een âgunningvoordeelâ. Bij aanbesteden
kan het voordeel oplopen tot een (fictieve) âgroeneâ korting van 10
procent op de inschrijfprijs. Hierdoor maakt een duurzame bouwer meer
kans op een project.
Een certificerende instelling stelt het bereikte niveau van de
bouwbedrijven vast en reikt het CO2-bewust certificaat uit. Inmiddels
zijn diverse aannemers bezig met het beklimmen van de
CO2-prestatieladder: Strukton Rail, Volker Rail en BAM Rail hebben
niveau 4 gehaald. Strukton Groep, Ballast Nedam Infra en Dura Vermeer
Infra zijn gecertificeerd op niveau 3.
In de loop van de jaren zullen de CO2-prestaties steeds zwaarder gaan
meewegen in het aanbesteden van projecten. Ook is het op termijn
mogelijk dat we de CO2-prestatieladder gebruiken als selectiemiddel
bij aanbestedingen: alleen wie een bepaald niveau heeft bereikt, kan
deelnemen aan onze aanbesteding. Het is de ambitie van ProRail dat we
de CO2-prestatieladder uiteindelijk niet meer nodig hebben omdat alle
bedrijven het hoogste niveau hebben bereikt.