Innovatie in het havenbedrijfsleven
7 december 2009
Nieuwsbericht. De Erasmus Universiteit heeft een innovatie monitor
voor diverse marktsectoren uitgevoerd. Deze is eerder ook al landelijk
uitgevoerd, maar tot op heden nog niet voor het havenbedrijfsleven. In
totaal hebben circa 140 bedrijven uit de Amsterdamse en Rotterdamse
haven deelgenomen. Deze bedrijven krijgen een korte individuele
rapportage van de Erasmus Universiteit, waarin een vergelijk van hun
eigen innovatiekracht t.o.v. het landelijke gemiddelde wordt gegeven.
De monitor is gemaakt in opdracht van Haven Amsterdam en het
Havenbedrijf Rotterdam.
Doel van een innovatie monitor
De monitor biedt een beter zicht op de innovatiekracht van het
bedrijfsleven in de zeehavens van Amsterdam en Rotterdam. De Erasmus
Universiteit voert deze monitor regelmatig uit voor andere segmenten
van het Nederlandse bedrijfsleven en heeft daardoor een uitgebreide
database voor vergelijking tussen diverse economische sectoren. De
monitor kan gebruikt worden in het kader van het Duurzaamheids- én
Innovatie Fonds. Tevens is deze informatie van belang voor het interne
bewustwording op innovatie gebied binnen Haven Amsterdam en de regio.
Lees het Haven Innovatie Nieuws.
De hoofdlijnen
* Innovatie is ook voor havenbedrijven een motor voor
resultaatverbetering. Echter de innovatie investeringen in de
haven blijven achter ten opzichte van het landelijke gemiddelde
bij het Nederlandse bedrijfsleven als totaal (bijna de helft
lager!). Dit vraagt zeker voor de lange termijn om meer
strategische aandacht.
* Hoewel in de bedrijfsstrategie innovatie genoemd wordt, blijft de
concrete vertaling in beleid, personeel, organisatie structuur en
financiën achter. Dit is wellicht te verklaren door het grote
aandeel MKB in de haven en het feit dat steeds meer het
hoofdkantoor in het buitenland gevestigd is.
* Innovatie richt zich voor 2/3 op efficiency en werkprocessen en
slechts 1/3 op de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten.
Voor veel bedrijven bestaat ook het gevoel dat ze moeilijk nieuwe
producten kunnen ontwikkelen ("Wat is er nu nieuw aan een terminal
of een logistieke dienst?"). Tevens speelt ook hier mee dat de
lokale directie steeds meer wordt afgerekend op efficiency en voor
besluitvorming voor innovatieve projecten naar het buitenlandse
hoofdkantoor moet. De logistieke sector heeft terecht een
conservatief imago. Tegelijkertijd zijn de marges dun, waardoor er
weinig ruimte is voor innovaties.
* Van de omzet van de bedrijven in de haven komt 15 % uit producten
van de afgelopen 3 jaar (dus 85% uit bestaande producten en
diensten).
* Zakelijke dienstverlening en transport & logistiek lopen voorop.
De bouwsector en de maakindustrie blijven achter.
* Goede bereikbaarheid en clustervorming bepalen de locatiekeuze.
Regionale en economische stimuleringsprogramma's zijn van minder
groot belang.
* Samenwerking met externe partners is van belang voor het
innovatieproces. Regionale samenwerking met het havenbedrijf,
kennisinstellingen en andere al gevestigde bedrijven gaat aan kop.
Opvallend is de lage samenwerkingsgraad met start-ups c.q. jonge
bedrijven, terwijl juist die groep sterk innovatief en creatief
is.
* Samenwerking met klanten wordt als belangrijker gezien dan de
samenwerking met leveranciers.
* Het havenbedrijf is een vernieuwingsbron binnen de haven. Het
genereren van nieuwe marktkennis, het stimuleren van samenwerking
(o.a. met kennisinstellingen), en het vertegenwoordigen van de
bedrijven bieden belangrijke kansen voor de verdere innovatieve
ontwikkeling van de havenregio.
* Belangrijke knelpunten voor de bedrijven voor innovatie zijn:
gekwalificeerd personeel, wet- en regelgeving en budgettaire
problemen. Dat laatste speelt in tijden van economische crisis een
belangrijke rol (maar juist dan moet je blijven investeren in
innovatie). Ons DIHA fonds kan daarbij een extra stimulans geven.
* Het verplaatsen van kennisintensieve activiteiten naar het
buitenland is de afgelopen jaren toegenomen; 75% van de bedrijven
vindt dit echter geen succes.
* Diversiteit in directie en MT en visionair leiderschap speelt een
hoofdrol voor innovatie en vernieuwing.
* Investeren in kennis en kwaliteit van medewerkers vormt een
belangrijke bron voor innovatie en vernieuwing.
* Nederlandse ondernemers worden geconfronteerd met scherpere
concurrentie en veranderende klanteisen. Dit vereist flexibele
ondernemingen die snel op veranderende marktontwikkelingen kunnen
reageren en excellentie van zowel de ondernemer als van de
werknemers. Dit innovatieproces is een tweespel van sociale en
technologische innovatie. Daarom is een innovatief
ondernemersklimaat zo belangrijk, waarin volop wordt geïnvesteerd
in mens én in organisatie. Een klimaat met ruimte voor vernieuwing
en mogelijkheden om te excelleren. Waar het onderwijs aansluit op
de wensen van de arbeidsmarkt en waar nieuwe verhoudingen in de
arbeidsorganisatie en de arbeidsmarkt tot hun recht komen.
* Tweederde van de bedrijven verwacht een lagere omzet en winst door
de economische crisis. Het blijkt wel dat innovatieve bedrijven
minder last hebben van de crisis. Met name in het aantrekken van
nieuwe klanten.
Haven Amsterdam en innovatie
Haven Amsterdam richt zich op een pro-actief accountmanagement en
prikkelt de bedrijven in de haven op innovatie gebied. Ook tijdens de
huidige economische crisis. Wat leeft er bij de bedrijven en hoe
kunnen we samenwerken op innovatiegebied? Wat kunnen we voor de
bedrijven betekenen?
Ook promoten we actief het Duurzaamheids- én innovatiefonds. Dit kan
bedrijven financieel ondersteunen voor innovatieve en duurzame
projecten.
Haven Amsterdam continueert haar al in gang gezette activiteiten als:
airport-seaport samenwerking, Smart Cargo Hub en samenwerking met
Rotterdam.
Sociale innovatie is de vernieuwing van de arbeidsorganisatie en het
maximaal benutten van competenties door een betere samenwerking tussen
regionaal bedrijfsleven en overheidsinstellingen. Doel ervan is betere
bedrijfsprestaties en ontplooiing van talent. Dit gebeurt door
vernieuwingen op het gebied van management, organisatie en arbeid in
bedrijven, organisaties en instellingen. Vanuit de commerciële sector,
het vestigingsklimaat, werken we hieraan samen met haven ondernemers
en onderwijsinstellingen.
Ook ontwikkelt Haven Amsterdam verder aan de samenwerking met kennis
instellingen (Universiteiten en Hoge Scholen in de Amsterdamse
regio), Top Instituut Logistiek, een regionaal kennis en innovatie
netwerk (samen met KvK, ORAM, Schiphol, bedrijfsleven en
kennisinstellingen).
Onze interne innovatie werkgroep analyseert het interne innovatie
klimaat binnen Haven Amsterdam en welke mogelijkheden en uitdagingen
er zijn om dit te versterken. Tevens zal er op korte termijn een
training innovatie management worden uitgevoerd. De uitkomsten van de
havenmonitor en de training zullen door deze groep worden meegenomen
in hun analyse.
Haven Amsterdam